Masa depan bisnes dalam talian

PENGURUS Google Malaysia, Sajith Sivanandan ketika ditemui media pada sidang akhbar di pejabat Google Malaysia, KL Sentral.


PENGGUNAAN telefon pintar yang semakin tinggi di negara ini membuka peluang perniagaan yang luas kepada syarikat tempatan. Ia berdasarkan kajian terbaharu Google Malaysia bersama IPSOS MediaCT menunjukkan kadar penembusan telefon pintar di Malaysia meningkat hampir 300 peratus sejak tahun 2011.

Kajian itu mendedahkan, seorang daripada tiga rakyat Malaysia kini memiliki telefon pintar berbanding seorang daripada 10 orang dalam masa dua tahun lalu. Peratus pengguna telefon pintar dalam negara juga lebih tinggi berbanding Amerika Syarikat dan England.

Industri pengiklanan

Walaupun telefon pintar semakin penting dalam kehidupan rakyat Malaysia, majoriti pengiklan besar tempatan masih belum mempunyai laman web khas untuk gajet berkenaan.

"Pengguna di Malaysia menerima baik penggunaan telefon pintar, tetapi kebanyakan syarikat di Malaysia masih belum meneroka bidang tersebut.

"Mereka perlu memahami suasana baharu industri pengiklanan. Mempunyai laman web biasa sahaja tidak mencukupi kerana peratusan pengguna mencari maklumat melalui laman web versi mudah alih lebih ramai pada hari ini," ujar Pengurus Negara Google Malaysia, Sajith Sivanandan pada satu sidang media mengenai kajian penggunaan telefon pintar di 48 buah negara seluruh dunia baru-baru ini.

MAKLUMAT berkenaan produk menjadi antara pencarian tertinggi dalam kalangan rakyat Malaysia menerusi telefon pintar. - Gambar hiasan


Selain itu, data tersebut menunjukkan sebanyak 94 peratus pemilik telefon pintar mencari informasi tempatan manakala sembilan daripada 10 pengguna mengambil tindakan lanjut dengan menghubungi perniagaan berkenaan, melayarinya secara peribadi, membeli atau menempah sesuatu secara dalam talian. 

Kekerapannya juga tinggi iaitu dua daripada lima rakyat Malaysia mencari maklumat-maklumat tempatan setiap hari.

Selain itu, sebanyak sembilan daripada 10 pemilik telefon pintar di Malaysia didapati mengkaji produk atau perkhidmatan melalui peranti mereka. Tiga daripada lima orang pula memulakan carian pada telefon pintar dan melengkapkan pembelian di komputer peribadi manakala seorang dalam dua orang membuat pembelian mereka di luar talian. 

Pencarian maklumat mengenai produk antara carian tertinggi penduduk Malaysia iaitu sebanyak 69 peratus. Carian popular lain termasuk perjalanan (57 peratus), restoran dan bar (53 peratus) serta tawaran kerja (49 peratus). - HAFIZ AHMAD

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts