Miera Leyana pakai baju nampak bentuk buah dada

http://www3.pictures.zimbio.com/mp/Kj41TUMi8Mul.jpghttp://www.mstar.com.my/archives/2011/3/26/mstar_hiburan/017772195.jpghttp://darkbatman.com/wp-content/uploads/2011/03/miera.jpg
Tak lekang kontroversi
Oleh RUDY IMRAN SHAMSUDIN

Pada awal pembabitan Miera Leyana, 20, dalam dunia lakonan, pelbagai kontroversi dikaitkan dengannya. Bermula dengan baju digayakan sewaktu menjayakan satu sesi pertunjukan fesyen sehingga menampakkan sebahagian payudara, gambar bermesra dengan teman lelaki tersebar hinggalah kisah cinta yang tidak kesampaian dengan Shahz Jazle.

Kebanyakan orang melihat kehadiran pelakon ini yang mula diperkenalkan menerusi drama Luna Fantasiku tidak lebih sebagai penyeri industri. Malah, kebanyakan peminat meminatinya kerana dia cantik dan pandai bergaya.

Sejak awal kemunculan hingga sekarang, jarang orang memperkatakan bakat dimiliki gadis Johor Bahru, Johor ini hinggalah namanya diumumkan menerima anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Filem di Anugerah Skrin 2013 pada 29 November lalu.

Miera menewaskan beberapa nama besar yang turut dicalonkan dalam kategori berkenaan seperti Umie Aida menerusi filem Sembunyi, Erin Malik (Lari), Anne James (KIL) dan Yana Samsudin (2 Kalimah).

Lebih mengejutkan apabila kemenangan itu diperoleh Miera walaupun hanya muncul dalam empat babak dalam filem Pecah. Kemenangan Miera disifatkan tidak ubah seperti pelakon hebat antarabangsa Judi Dench yang memperoleh anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di Anugerah Academy menerusi filem Shakespeare’s In Love.

Merasakan penghargaan diterima terlalu tinggi, Miera berharap kemenangan itu mampu membuka mata orang ramai terhadap bakatnya.

Dia mengakui sebaik membabitkan diri dalam dunia seni, orang lebih banyak bercakap mengenai kontroversi dirinya berbanding bakat. “Waktu itu saya masih muda dan sebenarnya saya tidak tahu bagaimana hendak menangani setiap isu yang cuba dikaitkan dengan saya.

“Kadangkala saya rasa tertekan apabila setiap kali timbul isu atau kontroversi yang dikaitkan dengan saya, ada mulut jahat mengatakan saya sengaja mencari publisiti murahan. Hakikatnya, saya tidak tahu apa-apa.

“Terlalu banyak kontroversi dikaitkan dengan saya menyebabkan orang sering salah anggap dan melabelkan saya sebagai artis kontroversi.

“Pada saya secara peribadi, apabila dicalonkan di ASK2013 menerusi filem Pecah, saya bersyukur kerana menganggap bakat saya mula dilihat orang. Apatah lagi untuk majlis ini, kemenangan dinilai juri profesional.

“Tidak terlintas langsung saya akan menang. Apabila nama saya diumumkan sebagai pemenang Pelakon Pembantu Wanita Terbaik ASK2013, rasa macam tidak percaya, hendak pengsan pun ada,” katanya.

Miera sangat berharap kemenangan itu turut membuka mata orang ramai terhadap bakat dimiliki dan mampu dijadikan titik permulaan untuk terus pergi jauh dalam bidang ini.

“Saya sangat berterima kasih kepada penerbit dan pengarah filem Pecah atas peluang dan kepercayaan diberi. Bayangkan, babak saya dalam filem itu tidak besar tetapi tidak dinafikan ia kuat kerana melakonkan watak Sarah yang dirogol sehingga melahirkan anak luar nikah dan kemudian dibunuh. “Ia sangat mencabar. Saya masih ingat lagi babak melahirkan anak, saya ditegur pengarah beberapa kali. Mana tidaknya, saya belum pernah mengandung dan melahirkan, macam mana saya tahu gaya atau rasa orang mahu melahirkan. “Atas tunjuk ajar pengarah, watak Sarah memberikan hasil paling lumayan buat saya,” katanya.

Mengenai hala tujunya selepas kemenangan ini, kata Miera, buat sementara ini dia mahu berehat terlebih dulu di samping menantikan dua lagi filem lakonannya, Dendam Orang Mati dan Rentas ditayangkan di pawagam.

Menerusi filem Rentas, Miera bergandingan dengan bekas kekasihnya, Shahz Jazle dan pastinya apabila filem itu ditayangkan kelak, mereka akan kembali bertemu bagi menjayakan kerja-kerja promosi.

Kata Miera, tiada apa perlu dirisaukan kerana dia menjayakan filem ini selepas hubungan mereka berakhir dan tiada masalah bekerjasama menjayakan promosi filem itu.

“Saya tiada masalah bekerja dengannya. Malah, sewaktu hubungan kami putus dan pelbagai kontroversi mengenainya timbul, kami masih boleh bekerja secara profesional dan menjayakan drama bersiri Harapan untuk Astro.

“Bayangkan, waktu itu kami memegang watak kekasih. Saya mahupun Shahz tidak boleh tarik diri kerana kami menandatangani kontrak. Sebagai pelakon, saya harus profesional dan kerjaya mesti diutamakan. “Kalau waktu itu saya masih boleh bekerja dengannya, apalah sangat untuk kami bertemu mempromosikan filem yang kami bintangi,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts