Seluar Dalam Kuning Janda Anak Lima

suar dalam nyah (sekadar gambar hiasan)
Pada suatu petang, Haji Zubir sedang minum di sebuah gerai ais kacang di hadapan rumah beliau. Gerai tersebut adalah milik Haji Zubir sendiri, tetapi disewa oleh seorang janda beranak lima. Janda tersebut walaupun sudah mencecah 30-an, tapi masih bergetah. Pakaian yang dipakai juga seperti gadis remaja. Baju kecik, seluar ketat.

Sedang Si Janda membongkok ingin mengambil ais, Haji Zubir ternampak sesuatu yang tak ingin beliau lihat. Pada waktu tersebut, gerai agak lengang. Lantas Haji Zubir terus memanggil Si Janda tersebut. Si Janda pun jalan terkedek-kedek ke arah  Haji Zubir.

Haji Zubir mengajukan satu soalan yang tak dijangka kepada Si Janda dengan nada perlahan.

"Hang pakai spender kaler kuning ka?"

Terkejut Si Janda. Merah padam mukanya apabila ada yang tahu warna seluar dalam yang dipakainya pada petang tersebut. Dia mula menarik-narik bajunya yang singkat itu.

Haji Zubir berkata lagi.

"Itula. Pakai la lagi baju singkat, seluaq londeh sampai nampak spender."

Si Janda membalas.

"Pak Cik tengok buatpa?".

"Laa.. Bukan aku tengok. Hang yang tunjuk!"' balas Haji Zubir.

Haji Zubir pun mula memberi tazkirah kepada Si Janda. Beliau menasihati Si Janda agar berpakaian dengan lebih sopan jika ingin berniaga dan menyewa kedainya. Tanam perasaan malu dan sedar diri bahawa dia seorang janda beranak lima. Jangan sampai masyarakat pandang serong terhadapnya. Pastikan rezeki yang kita dapat adalah halal. Bukan kerana perniagaan kita laris hanya kerana menayang keseksian body dan aurat kepada pelanggan yang datang sekadar ingin menjamu mata sambil minum kopi.

Begitulah sedikit sebanyak nasihat yang dilemparkan terhadap Si Janda. Alhamdulillah.. Keesokkan harinya, dia mula menunjukkan perubahan. Manis bertudung dengan baju kurung. Mudah-mudahan dia benar-benar berubah dengan ikhlas. InsyaAllah..

Untuk makluman, Haji Zubir adalah ayah aku. Ini memang kisah benar. Hangpa jangan asyik fikirkan kelucahan saja bila sebut seluar dalam. Ambillah iktibar daripada perkongsian ini. Ayah aku memang seorang yang suka sound direct bila ada kemungkaran depan dia. Tapi tidaklah sampai mengaibkan. Masing-masing ada cara untuk menegur kemungkaran.

Sesungguhnya Rasulullah SAW telah mengingatkan bahawa sesuatu kebenaran itu perlu dinyatakan biarpun pahit dan baginda juga menegaskan,

‘‘Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah.”

Sekian, salah silap harap dimaafi. Sekadar nasihat untuk diri sendiri yang hina ini. Tiada niat untuk mengaibkan sesiapa.

SZ : Amar Ma'aruf Nahi Mungkar.

Naik elaun ahli parlimen, turun harga minyak

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar tidak menolak kenaikan elaun ahli-ahli parlimen yang diumumkan Perdana Menteri dalam Bajet 2015.

Jelas beliau, kenaikan tersebut akan memberi lebih banyak ruang kebajikan kepada rakyat setempat.

"Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) meminta kerajaan menaikan elaun ahli parlimen dengan alasan tidak cukup untuk rakyat, sedangkan mereka mendapat peruntukan.

"Kita tidak pernah mendapat apa-apa peruntukan dan dengan kenaikan ini dapat memberi ruang kita untuk berkhidmat lebih baik kepada rakyat," jelasnya kepada Harakahdaily.

Adakah menyahut kempen GAZA kerajaan Malaysia hendak kaji penutupan facebook?

Kerajaan Malaysia akan kaji penutupan Facebook...


Kerajaan akan mengkaji kewajaran untuk menutup laman sosial Facebook di negara ini sekiranya mendapat sokongan masyarakat.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, kajian tersebut akan dilaksanakan dalam bentuk pungutan suara terhadap pelbagai lapisan peringkat masyarakat di negara ini. "

Saya nak dengar pandangan orang ramai kerana antara aduan paling besar kita terima adalah melalui Facebook.

Sekiranya orang ramai berpendapat bahawa laman web itu perlu ditutup, kita bersedia untuk melihatnya. "

Kita melihat ia sebagai satu pendekatan yang radikal tetapi untuk menyekat Facebook itu (ketika ini adalah) tidak mungkin.

Kita boleh mengadu kepada Facebook untuk menutup laman tertentu," katanya pada Majlis Penutup Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Cheras di sini hari ini.

Beliau mengulas beberapa kes penghinaan dilakukan penggunaan Facebook terhadap isu-isu sensitif rakyat negara ini termasuk melibatkan kaum dan agama.

Yang turut hadir, Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee.

Seramai 174 perwakilan Wanita UMNO dari bahagian tersebut hadir pada mesyuarat berkenaan.

Mengulas lanjut, Ahmad Shabery berkata, pungutan suara tersebut akan dilaksanakan bagi mengetahui kesan yang bakal diterima pengguna laman sosial berkenaan sekiranya ia ditutup. "

Tetapi apakah ini pilihan yang kita pilih? Perkara ini perlu kita kaji dan perlu mendapat pandangan orang ramai sebab kita mempunyai lebih kurang 15 juta akaun Facebook di negara kita," katanya.

Jelas beliau, Facebook turut menjadi platform bagi rakyat negara ini menjalankan perniagaan mereka di samping merapatkan hubungan silaturahim di dalam institusi kekeluargaan.

Katanya, pandangan orang ramai juga perlu memandangkan hanya 2,000 aduan diterima membabitkan Facebook berbanding jumlah akaun keseluruhannya iaitu kira-kira 15 juta.

"Jadi, apakah kerana 2,000 kita terpaksa menutup kesemuanya? Jadi kena tengok balik dalam soal ini," katanya lapor UTUSAN ONLINE

Polis: Waspada bila menginap di hotel, ada sindiket sedut duit kad kredit anda


Grafik ihsan Facebook PDRM
Grafik ihsan Facebook PDRM

SIAPA sangka kegembiraan bercuti di hotel boleh bertukar musibah apabila anda mungkin kehilangan wang hanya dengan menerima satu panggilan telefon yang didalangi oleh sindiket penipuan.

Kebelakangan ini, terdapat satu sindiket penipuan licik yang memperdaya penginap hotel dengan membuat panggilan ke bilik hotel secara rambang bagi mendapatkan maklumat kad kredit mereka.

Modus operandi yang digunakan:

1. Mangsa menginap di sebuah hotel dan telah membuat pembayaran menggunakan kad kredit.

2. Ahli sindiket akan membuat panggilan ke hotel tersebut sebelum meminta disambungkan ke mana-mana bilik secara rambang.

3. Semasa berada dalam bilik, mangsa menerima panggilan telefon yang kononnya daripada "front desk" hotel, berkenaan masalah pengesahan kad kredit.

4. Ahli sindiket akan memperdaya memastikan mangsa untuk percaya panggilan tersebut adalah daripada "front desk" hotel dengan gaya percakapan yang profesional.

5. Mangsa diminta membacakan semula nombor kad kredit dan membuat pengesahan tiga digit nombor di belakang kad kredit yang telah digunakan.

6. Mangsa yang percaya akan memberikan semua maklumat kewangan yang diminta oleh ahli sindiket.

Nasihat polis:

1. Orang ramai dinasihatkan supaya berwaspada sekiranya menerima apa-apa panggilan yang meminta maklumat kewangan terutamanya maklumat kad kredit.

2. Ambil sedikit masa untuk bertanyakan beberapa soalan kepada pemanggil dan rujuk kepada orang ketiga (ahli keluarga/rakan) sebelum memberikan sebarang maklumat atau respon.

3. Dinasihatkan urusan pengesahan kad kredit hanya dibuat secara bersemuka di kaunter.

Felixia Yeap: Umpama dilahirkan semula


Felixia Yeap
Felixia Yeap

KATA orang, jangan mengukur seseorang itu dari kisah lalunya. Begitulah situasi yang sesuai untuk menggambarkan wanita bernama Felixia Yeap kini.

Siapa sangka, dari seorang wanita yang gemar mengunjungi parti sosial dan bergambar seksi, sesuai dengan statusnya sebagai model Playboy Bunny, Felixia sanggup melakukan perubahan besar terhadap imejnya.

Biarpun tidak secara drastik memeluk agama Islam, namun anak kelahiran Ipoh, Perak ini tampil dengan menutup aurat dan berhijab, sejak Disember 2013.

Perubahannya itu pada mulanya menerima respons positif dan negatif. Ada yang menyokong baik dan tidak kurang yang mencemuh kerana merasakan Felixia seperti mempermainkan Islam.

Namun atas doa umat Islam dan tekad Felixia sendiri untuk berubah, akhirnya membawa wanita ini memeluk Islam hari ini.

Ujar Felixia dia merasakan hari ini sebagai hari kelahiran semula dirinya kerana tarikh keramat dia memeluk Islam adalah hari lahirnya.

"Hari ini adalah tarikh bersejarah untuk saya. Ia umpama satu kelahiran semula. Kebetulan pula, untuk tahun ini, tarikh lahir saya itu jatuh pada lima Ramadan.

"Saya lebih teruja apabila mengetahui tarikh ini juga jatuh pada Khamis, iaitu hari kegemaran Nabi Muhammad SAW," katanya yang mengakui masih banyak perkara yang perlu dipelajari untuk menjadi seorang Muslimah yang baik.

Kidex: Khalid dulu bukan Khalid sekarang?

Shazni Munir Mohd Ithnin

http://mk-cdn.mkini.net/770/197a568aa1fd226e964afe2839674bb5.jpg
DALAM tulisan yang lalu, telah dinyatakan secara terperinci tentang latar belakang Kidex, hujah pihak yang menyokong dan pihak yang menentang serta beberapa persoalan berhubung projek mega di Pulau Pinang. Sebenarnya di Selangor terdapat beberapa isu tanah penduduk yang persis keadaan Kidex, iaitu projek Kerajaan Persekutuan yang dibangunkan di negeri Selangor.

Salah satunya adalah Projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR). CAR merupakan projek pemasangan kabel bervoltan tinggi yang memakan jajaran pembinaan sejauh 59 kilometer. Dalam jajaran sejauh itu, projek mega ini telah meliputi sebuah kawasan kampung di Rawang iaitu Kampung Sungai Terentang dengan liputan seluas 1.5 kilometer.

Namun demikian, baki jarak sejauh 1.5 kilometer di Kampung Sungai Terentang tersebut – yang sepatutnya dimulakan pada 2007 – telah ditangguhkan setelah penduduk mengemukakan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Bantahan demi bantahan dikemukakan (termasuk daripada Kerajaan Selangor) sehingga menatijahkan keputusan penangguhan tersebut. Mungkin kerana tertekan dengan keputusan penangguhan tersebut, Tenaga Nasional Berhad (TNB) melalui laporan Utusan Malaysia bertarikh 22 Julai 2011 telah berkata bahawa seluruh kawasan tengah Semenanjung Malaysia akan bergelap dan perkara ini berpotensi menjejaskan ekonomi negara jika projek CAR tidak diteruskan.

Namun jauh sebelum pergulatan isu ini hangat di media, pada 27 September 2008 – sebagaimana yang dilaporkan oleh media Bernama – MB Selangor (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) telah berkata bahawa Kerajaan Selangor 'tidak pernah menghalang' Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada meneruskan Projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR) di Kampung Sungai Terentang, Rawang.

Selain mengambil sikap 'tidak menghalang', beliau sempat menyatakan langkah-langkah yang harus dibuat oleh pemaju, cadangan yang sama sebagaimana Kidex ketika ini iaitu mengadakan beberapa perjumpaan dengan penduduk, keterlibatan konsultan bebas serta 'mengesyorkan' projek itu diteruskan dengan dua cara.

Dua cara yang dimaksudkan ialah menanam kabel bawah tanah agar ianya tidak langsung melibatkan pengambilalihan tanah seterusnya membolehkan penduduk kampung terus tinggal di kawasan itu atau laluan alternatif yang tidak melibatkan ramai penduduk.

Selepas September 2008, langkah-langkah yang dilihat 'menyusahkan' TNB itu terpaksa dipenuhi Kerajaan Persekutuan. Proses yang memenatkan TNB ini berlangsung dalam tempoh yang panjang dan Kerajaan Negeri kelihatan konsisten dengan mekanisme ini sekalipun pelbagai alasan yang dikemukakan pihak TNB.

Tekanan yang diberikan oleh kerajaan negeri ini jelas dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Sekretariat Akhbar pada 22 Disember 2011 yang menyebut bahawa Kerajaan Selangor mengarahkan TNB untuk 'mempertimbangkan' pembinaan pencawang elektrik bagi Projek CAR di jajaran baharu iaitu di sepanjang Lebuhraya Persekutuan Rawang-Ipoh.

Keputusan tersebut diambil setelah pihak kerajaan negeri mendengar taklimat daripada syarikat perunding kerujuruteraan Aecom New Zealand yang menyebut jajaran baharu itu disyorkan atas faktor  kos yang paling minimum serta ketiadaan impak terhadap penduduk setempat.

Dan pada 31 Januari 2013, akhbar Selangorkini memaparkan kejayaan kerajaan negeri apabila pihak TNB akhirnya akur dengan 'syor' yang dibuat oleh kerajaan negeri agar dibuat jajaran lain untuk menjayakan Projek CAR.

Selain menyelamatkan Kampung Sungai Terentang yang didiami oleh 5,000 orang penduduk, keputusan ini juga sekaligus menyelamatkan Kampung Batu 16 dan Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 16 Rawang serta beberapa bangunan-bangunan awam yang lain.

Samada ianya sebahagian daripada 'kebijaksanaan politik' yang cuba dibuktikan oleh Khalid Ibrahim atau helah bagi menundukkan pihak yang lebih besar supaya akur dengan 'syor' kerajaan negeri, hakikatnya kesemua trick itu selari dengan perkara yang diperuntukkan dalam Kanun Tanah Negara dan menepati Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Atas maksud pembinaan infrastruktur awam misalnya, kerajaan negeri tidak boleh menolak permohonan daripada Kerajaan Persekutuan untuk mengambil alih tanah. Malah, menurut Kanun Tanah Negara, pengambilan tanah demi kepentingan awam dibenarkan dan di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Kerajaan negeri hanya dibenarkan dengan alasan yang sangat munasabah, mempertikai kuantum pampasan yang akan diterima oleh mereka yang terjejas akibat pengambilahan tanah atau mencadangkan jajaran alternatif menurut Akta Pengambilalihan Tanah.

Justeru langkah kerajaan negeri yang memberikan kenyataan awal seolah-olah bersetuju dan tidak menolak projek-projek Kerajaan Persekutuan sebenarnya perlu memandangkan skop bidang kuasa Kerajaan Persekutuan pada hakikatnya sangat luas dan hampir mutlak terutama hal ehwal yang melibatkan infrastruktur, kemudahan awam dan pembangunan secara umum yang mana kerajaan negeri hanya mempunyai peranan memberi nasihat.

Namun di pusingan kedua, kerajaan negeri dilihat menggunakan sepenuhnya 'kuasa' untuk mencadang jajaran alternatif sebagaimana yang termaktub dalam Akta Pengambilalihan Tanah. Di sinilah yang menjadi bargain kerajaan negeri hingga Kerajaan Persekutuan akur dengan syor yang akhirnya akan memihak kepada rakyat.

Kita melihat kaedah sama yang sedang dipraktiskan kerajaan negeri terhadap Kidex. Namun asakan luar biasa daripada pimpinan Pakatan Rakyat terhadap kerajaan negeri khususnya MB Selangor dalam isu Kidex ini telah memberikan tanda tanya yang amat besar di ruang pemikiran khalayak.

Kaedah yang sama dan pattern penyelesaian yang hampir serupa sedang digerakkan oleh kerajaan negeri pimpinan Khalid Ibrahim dalam isu Kidex ini. Namun yang menghairankan, Kidex ini seakan menjadi punching bag terhadap dirinya, tidak seperti semasa Projek CAR sebelum ini yang sebahagian besar pendokong dan pemimpin Pakatan Rakyat berdiri di belakang beliau.

Tertanya-tanya juga, adakah Khalid semasa Kidex ini dan Khalid semasa Projek CAR di Kampung Sungai Terentang merupakan sosok yang berbeza? Atau memang sengaja diwujudkan skrip respons yang berlainan terhadap kedua-dua isu ini? Jika benar, siapa penulis skripnya?

Ah, penat menjebak konspirasi. Namun yang penting tanah dan hak rakyat akhirnya dimenangkan. Yang lurus akan menang, yang curang akan tewas. Manfaatkanlah ruang kepercayaan untuk beri yang terbaik kepada rakyat. Usah semakkan kepala kusut rakyat dengan hanya polemik 'nak jadi YB', 'nak jadi Exco' atau 'nak jadi MB' semata-mata. Hidup rakyat!

 
Shazni Munir Mohd Ithnin
Koordinator Gabungan Tanah Rakyat (Tanah)

Senarai Mercun Legend Di Malaysia

Mercun boleh di definisikan sebagai alat yang digunakan untuk menghasilkan bunyi yang boleh membuat orang lain melatah kerana terkejut dengan bunyi mercun tersebut.

1. MERCUN PAPAN

Mercun papan ni agak femes masa dulu. Sekali bakar terus meletup bertubi-tubi.



2. MERCUN BOLA

Tengok bentuk dah tau kan ni jenis mercun apa? ini adalah mercun bola kerana bentuknya yang boolat seperti bola. Mercun ni agak bahaya kerana banyak kes putus jari, putus halkum, etc di sebabkan main mercun ni. Tak dapat nak salam Ibu Bapa raya nanti.



3. MERCUN TELUR

Yang ni adalah mercun telur. Bentuk mercun ni macam telur ayam bukan telur orang ok. Saiznya lebih kurang macam telur ayam (GRED kecik) yang korang beli di kedai runcit tu.



4. MERCUN MANCIS

Mercun ni berbentuk seperti mancis kayu tapi gemuk sikit dari mancis kayu. Mercun ni boleh guna untuk bom ikan di sungai.



5. MERCUN KETUPAT

Mercun ketupat, mercun ni tak boleh di makan walaupun bentuknya seakan-akan ketupat. Kalau di makan nescaya meletup di perut.



6. MERCUN LEBAH

Mercun ni di gelar mercun lebah kerana mercun ni kejar orang. Cara untuk melarikan diri dari mercun ni adalah jangan main mercun ni.



7. MERCUN NAGA

Mercun naga, mercun yang menghasilkan percikan api seakan-akan naga. Walaupun bunyi nya tak kuat, tapi percikan apinya sangat bahaya. Kalau kena kulit boleh tinggal tulang jer, tak dapat lah nak beraya.




8. MERCUN ROKET

Mercun rocket adalah mercun yang sangat menarik untuk di mainkan. Ini kerana mercun ini mampu terbang tinggi berdasarkan sudut yang kita tentukan. harga dulu 30 sen sebatang.



9. THUNDER CLAP

meletup kuat di udara. Gile legend nih.



10. POP POP

Mercun yang paling selamat untuk di mainkan dan sesuai untuk kanak2 riang serta gadis-gadis manja



11. MERCUN KATAK

Yang ni meletup sambil melompat lompat.



12. MERCUN DAS

Mengeluarkan banyak warna



13. MERCUN TARIK

tarik tali kiri dan kanan pastu meletop.



14. MERCUN AYAM



15. MERIAM BULOH

Mengunakan elemen kabait + air liru + api + buloh. Bunyi dia memang memuaskan hati yang main meriam ni, tapi tidak memuaskan hati jiran jiran sebelah & juga akan mencederakan diri sendiri.





sayangi diri anda. jangan main mercun. Sendiri kena, sendiri tanggungjawab le..

Pelapik brek tiruan undang risiko

Kepentingan memilih pelapik brek tulen untuk keselamatan memandu. - Foto sumber internet
Kepentingan memilih pelapik brek tulen untuk keselamatan memandu. - Foto sumber internet

PADA masa kini, orang ramai lebih suka memakai kenderaan yang tampak lebih bergaya serta sporty. Mereka akan membeli alatan kereta seperti ekzos, lampu dan tayar.

Namun, awas! Kegiatan penjualan alat tiruan semakin berleluasa di dalam negara ini. Peralatan kereta seperti pelapik brek tidak terkecuali terlepas daripada sindiket untuk 'meniru' alatan ini.

Pelapik brek adalah peralatan yang sangat penting dalam komponen kereta. Sekiranya kualiti pelapik brek itu tidak elok, ia mungkin mencetuskan bahaya kepada pengguna kereta.

Oleh itu, kita perlu pastikan menggunakan pelapik brek yang asli serta berkualiti.

1. Apakah fungsi pelapik brek?
    Pelapik brek berfungsi untuk mencengkam cakera brek

2.  Apakah jenama pelapik brek yang popular?
    Jenama pelapik brek yang popular di pasaran ialah EBC, Wagner, Bandix dan pelbagai jenama lain

3. Berapakah harga pelapik brek?
    Harga pelapik brek bergantung kepada jenama serta saiz. Harga pelapik brek di pasaran Malaysia sekitar RM100 hingga RM400.

4. Di manakah lokasi sindiket ini akan melakukan operasi ini?
    Mereka akan menjadikan gudang atau kilang lama sebagai pusat untuk mereka melakukan operasi

5. Apakah modus operandi sindiket berkenaan?
    Mereka akan membuat pelapik brek tiruan di dalam kawasan operasi. Selepas siap, sindiket akan membungkus brek ini ke dalam kotak.

6. Di manakah pelapik brek tiruan ini akan dihantar?
    Pelapik akan dijual di pasaran tempatan. Tetapi, ada sesetengah pelapik brek ini akan dihantar ke luar negara seperti negara Asia Barat untuk pasaran di sana.

7.  Apakah keburukan menggunakan pelapik brek tiruan?
    Pelapik brek tiruan boleh merosakkan cakera brek dengan cepat. Ia sekali gus menyebabkan orang awam mengalami kerugian ratusan ringgit akibat kerosakan tersebut.

8. Sekiranya ditahan, apakah tindakan ke atas sindiket terbabit?
    Mereka akan disiasat di bawah Seksyen 8, Akta Perihal Dagangan 2011 dan jika sabit kesalahan, individu boleh dihukum denda maksimum RM10,000 setiap barangan

9. Apakah nasihat kepada orang awam berkaitan penggunaan pelapik brek tiruan ini?
    Berhati-hati sebelum membeli pelapik brek. Pastikan pelapik brek adalah asli dan bukannya tiruan.


Laporan media

22 Mei 2014

SHAH ALAM- Taktik sebuah pengilang pelapik brek (brake pad) tiruan jenama negara Jepun kononnya untuk mengelak dikesan pihak berkuasa.

Namun, operasi mereka apabila kilang dan pejabat mereka di  Kampung Baru Sungai Buloh, di sini, serta di Sri Damansara diserbu penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Putrajaya.

Operasi yang bermula jam 1 petang dan tamat kira-kira jam 7 malam berkenaan disertai oleh 17 pembantu penguat kuasa serta seorang pegawai penguat kuasa.

Pegawai Penguatkuasa Pasukan Petugas Petugas 2 KPDNKK Putrajaya, Normaswari Nordin berkata, operasi itu dilakukan berdasarkan aduan orang awam serta risikan pihaknya selama seminggu.

"Ketika membuat serbuan, terdapat 13 pekerja kilang itu warganegara Kemboja sedang melakukan kerja manakala pemilik kilang terbabit tiada di kilang" katanya ketika sidang media selepas operasi itu.

Menurut beliau, pihaknya berjaya merampas 9,270 unit pelapik brek, sebuah pencetak, 535 kotak kosong, 480 keping pelekat serta sekeping katalog yang dianggarkan bernilai RM120,000.

"Semua barang tiruan ini dijual untuk pasaran negara Asia Tengah kerana jenama ini tidak didapati di negara ini," katanya.

Menurut Normaswari, untuk 2014, ini kali pertama pihaknya membuat serbuan berkaitan penjualan pelapik brek tiruan dan pihaknya akan meneruskan operasi ini secara berterusan.

Katanya, kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 8, Akta Perihal Dagangan 2011 kerana mengilang serta membekalkan barang tiruan.

Polis Sandar Dan Letak Kaki Pada Kaabah, Cetus Kemarahan Orang Ramai

MEKAH – Tindakan kurang ajar seorang anggota polis di Arab Saudi yang menyandarkan badan dan meletakkan sebelah kaki yang berkasut di atas dinding kaabah telah mencetuskan kecaman dan cemuhan ramai.

2 


Ia merupakan perbuatan biadap yang tidak menghormati kesucian Kaabah.

Susulan itu, Gabenor Mekah, Putera Mishal Abdullah mengarahkan siasatan dijalankan berhubung insiden tersebut.

Beliau juga memaklumkan tiada tolak ansur terhadap tingkah laku berkenaan.

Selain siasatan, Putera Mishal juga mahu tindakan disiplin diambil ke atas anggota polis terbabit kerana gagal menjaga kesucian kaabah.

Dalam pada itu, media di Arab Saudi melaporkan orang ramai terkejut dengan imej tersebut dan kecaman serta hentaman diterima oleh anggota polis terbabit dalam media sosial. -MyNewsHub


MCA dah tak laku di Pulau Pinang sebab itu mereka tidak berani bertanding di PRK Bkt Gelugor

Bekas naib presiden Perkasa Datuk Zulkifli Noordin berkata keputusan MCA untuk tidak meletakkan calon dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gelugor membuktikan bahawa parti itu kini tidak lagi mendapat sokongan pengundi Cina. – Gambar The Malaysian Insider, 12 Mei, 2014.
Bekas naib presiden Perkasa itu berkata MCA menggunakan hudud bagi menutup kelemahan parti Cina itu yang kini cuba bangkit setelah mengalami kekalahan teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang lalu.

"Mereka tidak mahu membuka pekung bahawa pengundi Cina di sana tidak lagi menerima MCA.

"Pada saya alasan (hudud) itu hanyalah satu gimik dan retorik politik semata-mata kerana mereka tahu wakil yang bertanding tidak boleh memenangi sebarang pertandingan menentang DAP," katanya seperti dilapor akhbar Utusan Malaysia.

DAP hari ini menuduh Barisan Nasional (BN) sebagai pengecut kerana tidak meletakkan calonnya dalam PRK Bukit Gelugor dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membayangkan bakal ada calon 'mesra BN'.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata adat dalam sesuatu pertandingan akan ada pihak yang menang dan ada pula yang kalah.

"BN menjadikan ini sebagai permainan. Saya fikir bijak bagi mereka untuk tidak bertanding," katanya sewaktu ditemui media di pusat penamaan calon di Dewan Sri Pinang di Georgetown hari ini.

Zulkifli berkata penolakan kaum Cina kepada MCA bukan hanya berlaku di Pulau Pinang, tetapi terbukti dalam PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang sebelum ini.

"Naib Presidennya sendiri, Datin Paduka Chew Mei Fun tumbang di tangan calon PKR. Malahan jumlah undi yang diperoleh MCA semasa PRU13 di Kajang semakin menurun di dalam PRK Kajang.

"Meletakkan calon di kubu kuat DAP di Bukit Gelugor hanyalah menjadi medan kekalahan dan akan memberi kesan terhadap kelangsungan politik MCA," katanya seperti dilapor Utusan Malaysia.

Sementara itu, Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut senada mengecam MCA bahawa hanya menjadikan hudud menutup kelemahan parti Cina itu.

Katanya, MCA perlu mengakui krisis yang dialami mereka bagi mendapatkan semula sokongan rakyat terutamanya kaum Cina.

"MCA perlu bersikap lebih terbuka dan jangan beri alasan mahu memperjuangkan tentangan hudud. Soal letak calon tiada kaitan dengan isu hudud.

"Seperti yang kita tahu, MCA sedang hadapi krisis hendak mendapatkan kepercayaan orang Cina. Mereka juga tidak patut membangkitkan sentimen orang Melayu setelah tidak mendapat sokongan orang Cina," katanya seperti dilapor akhbar Sinar Harian.

Asyraf memberi amaran kepada MCA agar tidak mengadakan perbincangan dengan parti komponen lain mengenai isu hudud, kerana ia akan mengancam masa depan negara.

Katanya, MCA perlu melihat hudud dari sudut positif sebagai satu lambang penyatuan di kalangan orang Melayu.

"Kita sebagai orang Islam sudah tentu tidak akan tolak hudud. Tetapi dalam konteks negara ini, banyak perkara yang perlu diambil kira.

"Orang bukan Islam, termasuk MCA sendiri perlu melihat situasi ini dari sudut positif. Ini kerana, buat pertama kali masyarakat Islam boleh bekerjasama dalam sesuatu isu," katanya. – 12 Mei, 2014.

Supervisor yang menyesal tak sudah..

Seorang Supervisor yg telah berkhidmat 30 tahun di dlm sebuah syarikat 'property developer' ingin bersara dan mengemukakan surat permohonan kpd majikannya. Pengarah syarikatnya bersetuju tetapi dgn syarat supervisor tersebut hendaklah menyiapkan satu lagi projek sebuah rumah. Supervisor dgn berat hati bersetuju. Kerana tidak sabar utk bersara cepat maka projek rumah tersebut dibuatnya dgn pantas tetapi tidak menjaga kualitinya.

Setelah siap rumah tersebut, terkejut si supervisor apabila dimaklumkan rumah itu sebenarnya adalah hadiah majikannya kpd nya. Amat menyesal dlm hati supervisor tersebut kerana tidak di 'Design' rumah yg bakal didudukinya dgn sebaik mungkin.

Sebenarnya, ini lah yg terjadi pada setiap dari kita. Kita sekarang sedang 'Design' & membangun di TEMPAT TINGGAL kita di akhirat kelak... Kita beribadah untuk Allah tapi pahalanya untuk diri kita sendiri, kerana Dia Maha Kaya dan sama sekali tidak memerlukan kita dan ibadah kita. Sebaliknya kita yg sangat2 memerlukan Allah.

Sebenarnya dengan SOLAT dan IBADAH kita, kita sedang 'Design' & membangun TEMPAT TINGGAL kita sendiri.. Jika kita Design kan nya dengan sambil lewa, maka tak sempurna kejadiannya. Jika kita membangunnya dgn baik akan berbaloi lah hasilnya.

Renungan Bersama...

TAHUKAH ANDA DI MANAKAH DOSA ANDA DILETAKKAN SEWAKTU ANDA BERSEMBAHYANG?.

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم : Sesungguhnya seorang hamba yang bersembahyang sedang dia membawa semua dosa kesalahannya diletakkan di atas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia ruku' dan sujud maka berguguranlah dosanya itu.( Riwayat AtTabarani dengan sanad yang sohih.

Dikategorikan oleh Al-Albani sebagai sohih dalam kitabnya سلسلة الأحاديث الصحيحة.

Hai !, mereka yang gopoh gapah dalam ruku' dan sujud ..panjangkan sedikit ruku' dan sujud mu agar mampu gugurnya dosa anda. Jangan terlepas ganjaran ini.

Dajal dan antara fitnahnya

IBRAHIM ABDULLAH

http://4.bp.blogspot.com/-Gc5ZLfJBIP8/TZ53212lE2I/AAAAAAAAAAg/VI9uupg9Gd4/s640/dajjal.jpg
MENURUT Kamus Dewan pengertian Dajal ialah makhluk yang akan  muncul untuk menyesatkan manusia sebelum terjadi kiamat, tetapi akhirnya dapat dibunuh oleh Nabi Isa as. Pengertian kedua makna dajal ialah orang yang berperangai jahat (penipu) dan lain-lain.

Dengan kata lain, antara Dajal dan fitnah dajal adalah kedua-dua hal yang berbeza, sebab ada pendapat lain yang nampaknya cukup akomodatif.

Syeikh Nashir Abdul Rahman as-Sa'di, seorang ulama Timur Tengah yang bermanhaj salaf, sekali gus guru dari sekian banyak syeikh di Saudi mengeluarkan kenyataan yang sangat bermanfaat.

Beliau menjelaskan, berdasarkan nas-nas yang ada, Dajal akan muncul dengan membawa dua fitnah besar. Fitnah yang berupa suatu fahaman dan sistem serta fitnah Dajal dalam bentuk wataknya yang benar-benar akan muncul pada akhir zaman dengan membawa fitnah bagi seluruh manusia.

Dajal sebagai suatu sistem (simbol) terarah kepada tiga fitnah besar: meterialisme, atheisme dan zionisme. Ketiga-tiganya merupakan fitnah yang hampir seluruh umat manusia terkena fitnahnya.

Sedangkan Dajal sebagai watak seseorang merupakan fitnah yang selama ini kita kenal sebagai fitnah Dajal yang sebenarnya, di mana pada akhir zaman nanti watak manusia jahat itu akan keluar untuk menipu kaum Muslimin dan mengakui ketuhanan dirinya.

Dajal yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW dalam banyak riwayat dipastikan menunjukkan kepada watak tertentu. Sedangkan fitnah Dajal adalah suatu keadaan tertentu atau beragam bentuk fitnah yang menyalahi kebenaran. Bahkan boleh disimpulkan bahawa semua yang menyalahi kebenaran adalah bahagian daripada fitnah Dajal.

Dengan memahami hakikat fitnah atheisme, materialisme dan zionisme sebagai bahagian penting daripada fitnah Dajal, kita boleh mengetahui seberapa besar dan impak yang ditimbulkan darinya berupa kerosakan dunia.

Fitnah atheisme, materialisme dan zionisme merupakan ketiga-tiga fitnah terbesar di mana fitnah Dajal dibangunkan di atas landasannya. Ketiga-tiganya merupakan perangkap awal untuk menggiring manusia agar boleh menerima ideologi Dajal.

Fitnah atheisme mengajar akan kenihilan tuhan dan zat yang menciptakan, sehingga manusia tidak meyakini adanya  ALLAH SWT sebagai pencipta dan pentadbir alam semesta.

Fitnah meterialisme mengajarkan bahawa semua yang ada di  dunia kerana kewujudan material (kebendaan). Sesuatu yang tidak nampak (ghaib) adalah kosong, dan nilai mahupun norma  sesuatu hanya boleh diukur dengan material atau wujud yang  nampak.

Fahaman meterialisme juga akan menggiring manusia untuk meyakini tidak adanya hari kiamat, alam barzakh, syurga dan neraka. Pada gilirannya manusia hanya kan menerima konsep syurga dan neraka sesuai dengan apa yang kelak akan dibawa oleh Dajal, iaitu sungai dan air yang berada di tangan Dajal.

Saat Dajal menawarkan air dan api di hadapan manusia, mereka akan meyakini bahawa itulah hakikat neraka dan syurga yang sebenarnya.

Sedangkan fitnah Zionisme akan mengambil peranan untuk menggiring seluruh manusia akan kebenaran Dajal, meyakini bahawa Dajal adalah tuhan dan pemimpin mereka pada akhir  zaman.

Fitnah Zionisme juga mengajar manusia  membenarkan apa pun yang dilakukan oleh orang-orang Yahudi  Zionis dan memberikan  dukungan kepada mereka.

Pada akhirnya, fitnah inilah yang menjadi puncak terdahsyat  di muka bumi sebelum kemunculan Dajal yang sesungguhnya.

Ajaran Zionis yang dibungkus dalam baju teologi global dan  teosofi akan menggiring dunia tentang satu-satunya tuhan  dari semua agama. Itulah Dajal yang akan muncul pada akhir  zaman.

Dapat disimpulkan, Dajal benar-benar watak manusia  keturunan Adam yang muncul membawa fitnah. Semua tanda dan  ciri-ciri yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tentang Dajal  benar-benar bermakna hakiki, bukan kiasan. Tetapi bentuk dan  wujud fitnah yang dibawa oleh Dajal ada juga yang bersifat  maknawi.

Dalam hal ini bangsa-bangsa Barat termasuk Israel merupakan  sekumpulan bangsa yang berusaha untuk mewujudkan semua  impian Dajal dalam wujud yang bersifat material seperti  berbagai teknologi moden yang merupakan bahagian dari  propaganda pengikut Dajal termasuk teknologi yang membunuh  umat Palestin di bumi Gaza dan lain-lainnya.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri

Emma Maembong ada lelaki lain yang beliau jadikan no.1, Zizan jatuh no.2

Dia lelaki nombor satu

Oleh Aida Rizmariza Kamaruddin Gambar Wahidah Zainal

BERBULAN menyembunyikan kisah cinta akhirnya terpaksa akur, memang wujud kasih sayang di antara mereka. Tidak menolak ada yang meragui keterbukaan kisah ini, bagi Emma Maembong ada sebab yang lebih kukuh mengapa dia memilih untuk merahsiakan hubungan ini terlebih dahulu.

Jujurnya selepas selesa dengan status terbarunya sebagai kekasih Zizan Razak, ada yang ingin mengetahui bagaimana sikap sebenarnya terhadap hubungan ini. Menyusup beberapa kisah sebelum ini ada yang melabelkan gadis kacukan ini sebagai “pengongkong". Terkejut untuk mengetahui telahan tersebut, bagi Emma tiada asas untuk dia berubah sedemikian rupa.

“Kalau saya suka kongkong, baik saya jangan berkawan dengan artis. Jelas, saya sendiri tahu bagaimana skop kerja di dalam bidang ini. Saya dan Zizan meletakkan kepercayaan sebagai perkara utama. Saya percaya dia dan dia percaya saya. Selebihnya terpulang pada diri masing-masing. Mungkin saya muda, tetapi saya lebih suka bersikap matang dalam hal sebegini," katanya.

Menafikan kontroversi yang melanda kedua mereka sebelum ini memberi tekanan dalam hubungan, ada batas yang perlu dipersetujui bersama sepanjang tempoh percintaan. Namun pengakuan wanita berusia 21 tahun ini bukanlah bermakna untuk mengelak kisah tidak enak mereka terus diperdengarkan.

“Saya juga pernah berada dalam hubungan lain sebelum ini, malah ketika itu saya belum lagi dikenali. Tetapi memang cerita-cerita tidak benar ini cukup mudah keluar tanpa bukti yang kukuh.

“Dan bila terus-terusan hubungan saya dan Zizan dikontroversi, saya tahu ia bukan sesuatu yang pelik memandangkan Zizan sendiri memang sudah dikenali," katanya.

Tidak ada sebab untuk mereka terus menjadi orang lain, pemilik nama sebenar Fatimah Rohani Ismail, dia dan kekasihnya itu kini akan terus menjalani kehidupan yang sama. Tidak terbit rasa takut untuk mempamerkan cinta, bagi Emma itu bukan soal mahu menunjuk.

“Bukan saya mahu menunjuk, malah selepas kontroversi yang melanda itu kami masih seperti biasa. Jujurnya saya suka berkongsi, jadi saya akan jadikan laman sosial saya untuk memberitahu peminat mengenai aktiviti saya. Bukanlah asyik kongsi kisah cinta sahaja," katanya.

Utamakan Ayah

Hubungan yang kini sudah diketahui umum, jauh di sudut hatinya tiada apa yang lebih penting dari kemahuan ayahnya sendiri iaitu Ismail Embong yang juga pelukis terkenal negara. Keputusan untuk lebih sensitif dalam soal berpakaian dan pergaulan juga ada kaitan dengan 'lelaki nombor satu' dalam hidupnya itu.

“Memang saya mahu mulakan sedikit demi sedikit. Ayah ada buat permintaan ini, jadi saya ambil keputusan untuk hormat dia. Zizan tidak ada kena mengena dengan keputusan yang dibuat ini," katanya.

Bercerita momen pertama dia membawa Zizan bertemu ayahnya, jelas Emma status Zizan bukan perkara yang dipandang. Pembawakkan diri Zizan, serta penggunaan dialek Terengganu, menjadikan Zizan cepat selesa dengan ayahnya.

“Zizan lelaki pertama yang saya bawa pulang bertemu dengan ayah. Jujurnya ayah tidak pernah tanya apa hubungan kami tapi saya yakin dia tahu. Dia tidak kenal Zizan siapa, tetapi mereka cepat mesra kerana Zizan menggunakan dialek Terengganu.

“Sama juga saya dengan ibu Zizan, memandangkan kami masing-masing memahami dialek Terengganu, jadi hubungan itu lebih mudah terbina," katanya.

Mencuit hati Emma tentang kisah bernikah, nyata gadis ini tidak goyah. Setiap butir perkataan yang disampaikan cukup tersusun. Katanya di kala ini perkahwinan bukan destinasi pilihan lagi.

“Memang Zizan ada kata akan menamatkan zaman bujangnya tahun ini, tetapi itu sebelum kami dalam hubungan.

“Jujurnya saya tidak ada perancangan ke arah itu. Bila itu tidak pasti, mungkin selepas ayah saya membenarkan," katanya tersenyum.

Perlukah basuh enjin kereta?

Perlukah basuh enjin kereta?  
Pastikan tiada kebocoran minyak pelincir semasa mencuci bahagian enjin.

SIAPA yang tidak suka melihat kereta berkilat? Pasti semua bersetuju dengan kenyataan itu. Sememangnya kereta berkilat apabila dibasuh menyelesakan mata kita. Tapi adakah ia bagus terhadap kereta ataupun komponen kereta kita? Mari kita kupas sedikit isu ini.

Sebenarnya penggunaan air terhadap enjin boleh menyebabkan berlaku litar pintas dan kereta meragam. Seelok-eloknya gunakanlah bahan yang paling klasik iaitu minyak tanah bagi menghilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Masa kini lebih mudah apabila ada banyak bahan cucian khas. Semburkan sahaja bahan berkenaan di tempat yang perlu dan biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

Gris dan sisa minyak pelincir perlulah diberi perhatian dan dibersihkan dengan segera daripada bahagian luaran enjin kerana ia boleh merosakkan tali kipas, paip getah dan kabel elektrik.

Selain gris, debu atau lumpur melekat pada komponen elektrik seperti alternator (motor penghidup), generator, gegelung penghidup, pengagih dan lampu boleh menyerap wap air serta menyebabkan berlakunya litar pintas.

Pada terminal bateri pula jika ada endapan putih, siram dengan air panas kemudian bersihkan menggunakan kain.

Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi perlu hati-hati dan jangan sampai air masuk ke dalam bateri.

Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga pastikan sentiasa terbuka.

Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan perlu memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, iaitu elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Jika sedar ada minyak pelincir bocor, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir apabila kurang.


Elakkan sabun basuh

Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin boleh bocor sedikit dan minyak pelincir  menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Biasanya minyak pelincir berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, kadangkala anda sebenarnya 'membantu' memajukan perniagaan mereka.

Jika bersihkan bahagian luar pula lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci. Namun, jika anda mahu membasuh sendiri, gunakan sabun yang sesuai tetapi elak sabun basuh atau peluntur.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, ia cepat rosak.

Debu dan lumpur pada kenderaan boleh menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat mudah luntur dan kelihatan retak-retak. Langkah pertama membersihkan kenderaan adalah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam.

Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, guna kain bersih basah. Penggunaan kain kering boleh sebabkan calar atau goresan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Jika basuh gunakan sabun, jangan biarkan sabun terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh merosakkan cat.

Selepas dibasuh, keringkan kereta dengan kain bersih. Bagi hasil yang lebih baik selepas kereta kering sapu wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup.

Sumber: http://bestdealperodua.com/

Berapa lama waris MH370 perlu tunggu?

DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/audio/video/2014/3/14/1394793565703/MH370-tributes-010.jpg
Selain kita terus berdoa agar mereka yang ditimpa musibah selamat dan mampu ulang ke pangkuan keluarga secepat mungkin. Isu ini mesti diperbincangkan bagi menjelaskan kedudukan hubungan suami-isteri dan pemilikan harta orang yang hilang.

Mazhab Hanafi ada pelbagai pandangan berkenaan tempoh perlu tunggu, yang paling relevan saya lihat adalah pandangan kelima mereka iaitu tempoh ditentukan oleh kadi menurut ghalib zan (atau kebarangkalian yang paling tinggi). (Syarah Fath Al-Qadir, 5/374)

Mazhab Maliki mempunyai pelbagai pandangan, antaranya yang menyatakan perlu ditunggu hingga 4 tahun. Selepas 4 tahun tanpa sebarang berita dan jawapan, isteri akan bermula iddah 4 bulan 10 hari.

Asas ijtihad ini adalah dari keputusan Khalifah Umar al-Khattab bagi kes kehilangan seseorang di sesebuah negara Islam bukan di musim waba’. Ini bermakna 4 tahun itu berlalu pada musim sihat tanpa bencana. Ketetapan khalifah Umar ini juga dinyatakan oleh para ulama disokong oleh sahabat-sahabat lain sehingga Ibn Qudamah mengganggapnya ijmak sahabat. Menurut Imam Ibn Hajar, pandangan ini juga disokong oleh Al-Zuhri yang mensibahkanya kepada Umar, Ibn Abs, Uthman Affan, Ibn Mas’ud, Ibn Umar RA dan ulama besar tabi’en seperti Al-Nakha’ie, Ato’ ibn Rabah, Makhul dan Al-Sya’bi.

Pun begitu, kesahihan ijmak dipertikaikan kerana terdapat riwayat yang menunjukkan sahabat besar seperti Ali bin Abi Talib RA tidak sependapat.

Jika ingin digunakpakai untuk kes MH370 mungkin boleh dipertikai kerana kehilangan pesawat yang melebihi tempoh biasa tanpa sebarang perhubungan pada zaman mudahnya perhubungan boleh dianggap seperti kehilangan di zaman waba’.

Antara sebab perlu dibincang hal ini adalah:-

1. WANITA

Wanita atau isteri mungkin berganda deritanya, pertama, derita hasil kesedihan kerana kehilangan insan yang dikasihinya, ditambah lagi derita hidup tanpa suami dan seolah tergantung tanpa tahu bilakah kesudahannya.

2. HARTA

Dibincang juga oleh ulama, mudarat ke atas isteri atau anak-anak apabila ditinggakan tanpa nafkah zahir dan belanja, tambahan pula tidak boleh membahagikan harta peninggalan mangsa kerana belum disahkan kematian. Justeru, ketetapan untuk menentukan penantian sehingga tempoh bila adalah sangat penting.

IJTIHAD SILAM DAN MODEN

Terdapat tidak sedikit ulama kontemporari yang melihat ijtihad dan pendapat ulama silam termasuk para sahabat seperti Khalifah Umar RA adalah berdasarkan kepada situasi dan keadaan alatan perhubungan dan komunikasi di waktu itu. Contohnya dalam perbincangan Kesatuan Fiqh Sedunia, Prof. Dr Abd Naseer Abul Basal:

“Aku melihat, ketetapan yang kuat adalah (kuasa) diberikan kepada pemerintah untuk memilih pendapat ini iaitu memisahkan (perkahwinan) kerana mengelak kemudaratan dari wanita, itu dengan syarat setelah lesu dan habis teknik moden untuk mencarinya, oleh itu, aku melihat kadi boleh diberikan kuasa memutuskan (ikatan pekahwinan)."

Prof. Dr Abdullah Al-Rukban menyatakan:

Apa yang disebut berkenaan athar para sahabat dan perbezaan ijtihad para ulama, aku menggangap sekiranya mereka hidup pada zaman ini pasti akan ditukar pendapat mereka kerana melihat pengangkutan, perhubungan dan komunikasi pada zaman ini pastinya banyak ketetapan akan berubah. Yang ditunjukkan bahawa Umar al-Khattab menetapkan empat tahun, ketetapan darinya adalah untuk memastikan wanita itu benar-benar telah bersih dari benih suaminya (yang hilang), perkara ini (menunggu empat tahun) tidak lagi dianggap wajib pada zaman ini kerana banyak teknik moden makmal yang boleh mengenalpasti hal ini (dengan lebih cepat).

Setelah berbincang panjang dan meneltii semua dalil dan pendapat silam dan moden, keputusan Al-Majma’ Al-Fiqh Al-Islami di bawah Rabitah al-‘Alam al-Islami dalam persidangan mereka yang ke-21 bertempat di Mekah al-Mukarramah pada 8 – 12 Dis 2012 memutuskan dalam hal "Tempoh Penantian Orang Hilang":

Hendaklah ditunggu yang hilang, tidak dihukum matinya orang yang hilang sehingga sabit (sesuatu bukti) yang menunjukkan keadaannya mati atau hidup.

Tempoh penantian ditentukan oleh kadi (pemerintah yang berwajib) yang mana mesti TIDAK KURANG dari 1 tahun dan TIDAK LEBIH dari 4 tahun dari tarikh hilangnya. Dan diusahakan pencarian dan perhubungan menggunakan alatan moden. Setiap situasi dan perubahan keadaan mestilah diambil kira.

Kedua: Selepas tamatnya tempoh (penantian), kadi boleh memutuskan bahawa orang yang hilang telah meninggal dan boleh dibahagikan harta peninggalannya (menurut hukum faraid), dan isterinya bermula iddah dan terpakai lain-lain urusan kematian.

Ketiga: Bagi seorang isteri, jika sangat termudharat disebabkan tempoh penantian suaminya yang hilang, diharuskan membawa kesnya kepada kadi bagi memohon pemisahan dengan suaminya yang hilang (lebih cepat dari tempoh 1 tahun)

Jom Lihat Proses Membuat Mancis Kayu

Antara teknologi yang paling berguna pernah dihasilkan oleh manusia adalah mancis kayu. Teknologi ini telah dicipta oleh bangsa China pada tahun 577 masihi iaitu menggunakan ranting pokok yang diresap dengan belerang (sulfur).

Mancis kayu moden dicipta selepas penemuan phosphorus oleh Hennig Brand pada tahun 1669 Masihi dan selepas itu, muncul pelbagai jenis variasi mancis di Eropah pada dalam 1530. Untuk pengetahuan anda, kepala mancis moden biasanya mangandungi phosphorus, phosphorus sesquisulfide dan juga sulfur.

Pernahkah anda terfikir bagaimana mancis kayu dihasilkan di kilang? Di bawah beberapa gambar menarik daripada sebuah kilang mancis kayu di Rusia.

Di Kelantan mancis ini masih ada dijual hingga kini.. Istilah di Kelantan memanggil Mancis kayu ini sebagai "geseek"..



















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts