Keutamaan tinggal di Mekah

KOTA Mekah yang terletaknya Kaabah sebagai kiblat umat Islam.ADA sebahagian pihak yang cenderung tidak mahu tinggal di kota Mekah dengan alasan takut berasa bosan di sana.

Mereka berhujah dengan apa yang pernah dikatakan oleh Saidina Umar bin Khattab RA, akibat khuatir orang tidak mahu meninggalkan Kaabah.

Saidina Umar pernah memerintahkan kepada beberapa kelompok jemaah haji yang datang dari luar kota Mekah dengan berkata: "Wahai orang-orang Yeman, pulanglah kamu ke Yeman!

Wahai orang-orang Syria, pulanglah kamu ke Syria! Wahai orang-orang Iraq, pulanglah kamu ke Iraq! Sebab ada yang mengatakan bahawa hal itu dapat membangkitkan rasa rindu kamu untuk kembali ke sini setelah berpisah.

"Allah SWT berfirman mengenai Kaabah: "Sebagai tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman.

"Tentang keutamaan tinggal di Mekah bagi orang-orang yang sanggup memenuhi haknya boleh dilihat berdasarkan suatu riwayat yang menyatakan bahawa ketika Nabi SAW kembali ke Mekah.

Baginda menuju ke Kaabah dan bersabda di sana: "Sesungguhnya di sinilah sebaik-baik bumi Allah dipijak dan negeri Allah yang paling aku cintai.

Seandainya aku tidak dikeluarkan dari negeri ini, tentu aku tidak akan keluar dari sini (Kaabah)."Sumber: Ringkasan Ihya' Ulumiddin Imam Ghazali terbitan Berlian Publications Sdn. Bhd.Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0103&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_04.htm#ixzz2pJz6WtbcHakcipta terpelihara 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts