Ahli PEKIDA pertikai kerja buat mereka, mana dakwahnya asyik nak bergaduh saja yang dilaungkannya



Tak payah mandi darah ler Pekida, balik umah mandi wajib lagi bagus. Aku ahli Pekida, tau ler sgt apa yg Pekida buat. Nama Pekida masyaAllah! "Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islamiah".. Apa dakwah yg selama ini yg penah buat? Dakwah ialah mengajak org Islam kembali kpd Islam dan memperkenalkan Islam yg indah ini kpd non muslim. 

Ahli2 Pekida tak penah pun ditarbiah dan dididik mengikut Islam. Bagaimana nak ubah perspektif masyarakat klau sejak dari dulu smpai skrg asyik berperang je sesama sendiri? Ayahanda dan abg Long Pekida asyik pau duit ahli2nya dan buat keja2 haram. 

Pertubuhan2 Islam yg lain seperti ABIM, JIM, Tabligh dan PAS dipimpin oleh ulama dan tokoh2 ilmuan yg giat berdakwah kpd masyarakat, sdgkan Pekida pemimpinnya adalah terdiri drpd org2 yg tiada langsung latar belakang agama. Jahil hukum hakam agama plak tu?
Klau tidak, Awie Wings takkan dilantik menjadi ayahanda "Pertubuhan Kebajikan Dakwah?" Dgn solat entah kemana? puasa entah kemana? Menuntut ilmu dgn alim ulama entah kamana? Tiba2 riuh rendah nak bermandikan darah mempertahankan Islam? 

Yakinkah korang terkorban nanti sebagai "syahid" di jalan Allah? Nak berperang dgn musuh Islam, tapi pemikiran dan akhlak lebih kurang sama dgn musuh2 Islam..

Pekida sanggup bermandi darah  
Ahli Pekida mendengar amanat Jamaluddin di Lata Belatan, di sini.

JABI - Ahli Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) sanggup bermandi darah demi mempertahankan agama dan tanah air termasuk berkaitan kalimah ALLAH.

Presiden Pekida, Datuk Jamaluddin Yusof berkata, ahli di seluruh negara sentiasa menggembleng tenaga untuk menjaga dan berjuang di atas nama ALLAH SWT dalam menjaga agama, bangsa serta negara.

Menurutnya, ia sejajar dengan hasrat penubuhan Pekida bagi menegakkan agama Islam, selain menyatukan umat Islam agar tidak berpecah-belah disebabkan perbezaan ideologi.

“Oleh itu, ahli Pekida diingatkan agar menyertai pertubuhan ini bukan kerana ada maksud lain seperti untuk menghadapi kumpulan samseng, mendapat pengaruh dalam politik atau sebagainya,” katanya,

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Pertama Pekida Besut di Lata Belatan, di sini. Hadir sama, wakil Adun Jabim, Ayahanda Pengerusi Pekida Terengganu, Kamaruzaman Idris dan Ayahanda Pekida Besut, Abdul Aziz Muda.

Dalam pada itu, Jamaluddin berharap ahli Pekida dapat bangun daripada lena dan bersemangat dalam perjuangan, selain sentiasa menjaga imej serta nama baik Pekida.

Menurut beliau, ahli juga perlu mengubah tanggapan sesetengah masyarakat bahawa Pekida merupakan sebuah pertubuhan samseng, sedangkan Pekida bukan seperti yang dimaksudkan.

“Kita perlu mengubah pandangan orang, daripada takut dan gerun kepada kita (Pekida), kepada hormat atau segan kepada kita dengan banyak melakukan kebajikan, membantu sesama ahli dan sebagainya,” katanya.

MH370 - Kelemahan RADAR dalam dunia terdedah

Kehilangan MH370 dedah kelemahan radar dunia

 

Sebuah pesawat yang besar ghaib begitu sahaja selepas lenyap dari radar Malaysia menggambarkan satu paradok yang tidak selesa tentang penerbangan moden - kapal terbang canggih bergantung kepada infrastruktur lama untuk memberitahu mereka ke mana hendak pergi.

Ketika satelit membentuk hampir setiap aspek kehidupan moden, penggunaan radar dan radio dalam kokpit telah, bagi ramai juruterbang, berubah sedikit saja sejak sebelum enjin jet itu pertama kali diterbangkan.

Walaupun Malaysia mengesyaki seseorang mungkin telah menyembunyikan jejaknya, tetapi ketidakupayaan 26 negara untuk mencari Boeing 777 seberat 250 tan itu telah mengejutkan dunia dan mendedahkan kelemahan dalam penggunaan radar, yang lemah liputannya di atas lautan dan padang pasir.

Kata Don Thoma, presiden Aireon, sebuah usahaama yang dilancarkan oleh syarikat komunikasi satelit mudah alih Iridium yang berpangkalan di Amerika dan Lembaga kawalan trafik udara Kanada pada tahun 2012 untuk menawarkan pengesanan kapal terbang di ruang udara.

"Kita mengesan kereta kita, kami menjejaki telefon bimbit anak-anak kita, tetapi kita tidak dapat mengesan kapal terbang apabila ia berada di atas lautan atau kawasan pedalaman yang lain," kata Don Thoma, presiden Aireon kepada Reuters.
Aireon ada sebuah usahaama yang dilancarkan oleh syarikat komunikasi satelit mudah alih Iridium yang berpangkalan di Amerika dan Lembaga kawalan trafik udara Kanada pada tahun 2012 untuk menawarkan pengesanan kapal terbang di ruang udara.


Satelit menyediakan jawapan yang jelas, kata pakar-pakar.

"Cara ke hadapan ialah komunikasi dan navigasi berasaskan satelit. Dalam navigasi, kita perlu lari dari radar di daratan dan dalam komunikasi kita perlu lari dari radio," kata pakar radar dan perunding penerbangan, Hans Weber.

Sebelum nie kata MH370 bawa manggis, tapi kini kata bawa Lithium Ion yang diklasifikasikan merbahaya dibawah ICAO

CEO MAS Pendusta, Dulu Kata Hanya Manggis, Rupanya Bawa Lithium Ion Yang Merbahaya


Selepas mengeluarkan kenyataan Malaysia Airlines pesawat MH370 tidak mempunyai sebarang kargo bahaya dan hanya membawa beberapa tan manggis, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya akhirnya mengaku pesawat itu turut membawa bateri lithium yang mudah terbakar, lapor Mail Online.

Versi online akhbar United Kingdom, Daily Mail itu berkata, pengakuan itu menimbulkan semula spekulasi kehilangannya dua minggu lalu berpunca daripada kebakaran.

Pada 17 Mac, Ahmad Jauhari pada sidang medianya berkata, pesawat MH370 itu membawa antara tiga ke empat tan manggis ke China, dengan menekankan bahawa tidak ada bahan mudah terbakar dalam pesawat itu.



Mail Online melaporkan, bateri litium pernah menyebabkan 140 kejadian di udara dalam tempoh 29 tahun lalu.

Dikelaskan sebagai ‘berbahaya’ oleh Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), bateri itu biasanya digunakan dalam telefon bimbit dan komputer riba.

Ahmad Jauhari berkata, pihak berkuasa menyiasat kargo berkenaan tetapi tidak menganggap bateri itu sebagai berbahaya kerana ia dibungkus mengikut peraturan keselamatan.

“Kita membawa bateri kecil litium, ia bukan bateri besar dan ia biasanya diluluskan mengikut ICAO di bawah barangan berbahaya,” lapor Mail Online yang memetik kenyataannya.

“Bateri itu sendiri tidak bahaya, tetapi mengikut syarat, ia diisytiharkan sebagai barangan berbahaya di bawah ICAO,” katanya.

Ahmad Jauhari berkata, bateri litium itu diperiksa beberapa kali untuk memastikan mereka mematuhi garis panduan.

“Syarikat penerbangan selalu melakukannya, bukan saja Malaysia Airlines. Barangan itu diterbangkan oleh banyak syarikat penerbangan sebagai kargo, yang mengikut peraturan ICAO,” katanya seperti dilaporkan Mail Online.

Pendedahan itu mengembalikan teori menyatakan Boeing 777 mungkin berdepan dengan masalah kebakaran, menyebabkan anak kapal dan penumpang tidak sedarkan diri selepas menghidu asap beracun, kata laporan Mail Online.

Menurut Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat, bateri litium yang dibawa dalam kargo atau bagasi menjadi penyebab kepada lebih 140 kejadian antara Mac 1991 dan 17 Februari tahun ini, seperti dilaporkan oleh Malaysiakini.

Dalam kes terpencil, pesawat musnah dalam kebakaran yang bermula daripada peralatan, walaupun ia adalah pesawat pesawat dalam kedua-dua kejadian, kata Mail Online.

Dalam satu kes, syarikat penerbangan UPS pesawat 6 terhempas dalam cubaan mendarat secara kecemasan pada September 2010 ketika perjalanan ke Dubai dari Cologne di Jerman.

Bekas Ketua Keselamatan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS, Billie Vincent, berkata pendedahan MH370 membawa bateri litium menegaskan semula kepercayaannya kebakaran bermula dalam kargo, memusnahkan sistem komunikasi pesawat dan kemudian memenuhi kabin dengan asap beracun, lapor Mail Online.

Vincent berkata, keadaan itu akan mencemaskan pesawat tetapi mungkin memberi juruterbang peluang untuk mengubah laluan pesawat itu untuk pendaratan kecemasan.

Bateri litium biasa digunakan kerana ia adalah bateri boleh cas semula yang paling bertenaga, kata Mail Online.

Laporan itu berkata, bateri boleh meletus menjadi api, dan walaupun ia bukan sesuatu yang biasa terjadi, tetapi apabila ia menyala ia boleh menyebabkan kebakaran.

Bateri litium itu sangat sensitif dengan suhu tinggi dan panas boleh mendegradasikan bateri lebih cepat daripada biasa.

Jika bateri itu rosak, ada kemungkinan ia meletus menjadi api. Ia boleh mendatangkan bahaya dan keselamatan kebakaran, tidak seperti bateri dicas semula lain, ia mengandungi elektrolit mudah terbakar dan disimpan secara bertekanan, lapor Mail Online.

Pesawat MH370 hilang daripada radar pada 8 Mac ketika dalam perjalanan ke Beijing dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan setakat ini, pasukan mencari dari 26 negara masih belum menemui sebarang petunjuk lokasi pesawat itu.

Susulan daripada petunjuk terbaharu, pesawat dan kapal dihantar ke lautan sekitar 2,500 kilometer ke pantai bandar Perth di Australia untuk cuba mengesan objek yang ditunjukkan imej satelit yang dikatakan penyiasat mungkin ada kaitan dengan pesawat MH370. -TMI


Missing jet WAS carrying highly flammable lithium batteries: CEO of Malaysian Airlines finally admits to dangerous cargo four days after DENYING it

* asked days ago, he said it was carrying 'tonnes of mangosteens'
* Lithium-ion batteries have caused 140 mid-air incidents in last 20 years
* The devices are commonly used in mobile phones and laptops
* Classed as dangerous by The International Civil Aviation Organisation
* Reignites theory that missing flight may have crashed after on-board fire
* Aviation expert said it re-affirm belief that flames started in cargo hold
* One cargo plane crashed in 2010 after attempting an emergency landing
* Safety report said battery caught fire and filled the flight deck with smoke


The admission by CEO Ahmad Jauhari comes four days after he denied the aircraft was carrying any dangerous items and nearly two weeks after the plane went missing.

He said the authorities were investigating the cargo, but did not regard the batteries as hazardous despite the law dictating they are classed as such - because they were packaged according to safety regulations.

The revelation has thrown the spotlight back on the theory that the Boeing 777 may have been overcome by a fire, rendering the crew and passengers unconscious after inhaling toxic fumes.

Lithium-ion batteries - which are used in mobile phones and laptops - have been responsible for a number of fires on planes and have even brought aircraft down in recent years.


************************************
CHANGING RESPONSES FROM CEO

What Ahmad Jauhari said four days ago:
When asked at a press conference if there was any dangerous cargo on board, he replied: 'We had a load of mangosteens headed to China.

'It was a large quantity - about three to four tonnes of mangosteens,' he said to laughter from the media.

What he said today:

'We carried some lithium-ion small batteries, they are not big batteries and they are basically approved under the ICAO (The International Civil Aviation Organisation) under dangerous goods.'

************************************

According to US-based Federal Aviation Administration, lithium-ion batteries carried in the cargo or baggage have been responsible for more than 140 incidents between March 1991 and February 17 this year, it was reported by Malaysiakini.

In rare cases, aircraft have been destroyed as a result of fires started from the devices, although they have been cargo planes in both incidents.

In one case, UPS Airlines Flight 6 crashed while attempting an emergency landing in September 2010 en route from Dubai to Cologne in Germany.

Flight MH370 disappeared from radar screens two weeks ago on March 8 after taking off from Kuala Lumpur bound for Beijing.

The second day of a new search, concentrating on a desolate area in the southern Indian Ocean, failed to locate two possible pieces of debris from the Malaysia Airlines Boeing 777.

Aircraft and ships scoured the seas around 2,500kilometres off the coast of the Australian city of Perth, for 10 hours before darkness fell. Australian officials have vowed to continue the search tomorrow.

Billie Vincent, the former head of security for the U.S. Federal Aviation Administration, said the revelation re-affirmed his belief that flames started in the cargo hold, destroying the aircraft's communication systems then filling the cabin with toxic fumes.

This, he says, would have overwhelmed the passengers but may have given the pilots a chance to divert the aircraft for an emergency landing.

He told Air Traffic Management: 'The data released thus far most likely points to a problem with hazardous materials.

'This scenario begins with the eruption of hazardous materials within the cargo hold – either improperly packaged or illegally shipped – or both.'

It is thought the missing plane climbed to 45,000ft - a move Mr Vincent believes may have resulted from the pilots not being able to see the controls properly.

Reversal: When asked four days ago if there was any hazardous cargo on aboard, Mr Jauhari said no, adding that it was carrying 'three to four tonnes of mangosteens'

Questioned: Mr Jauhari Yahya (left) and Department Civil Aviation Director General Azharuddin Abdul Rahman update the media on the progress of the investigation

Responding to a question at a press conference in Kuala Lumpur, Mr Jauhari said: 'We carried some lithium-ion small batteries, they are not big batteries and they are basically approved under the ICAO (The International Civil Aviation Organisation) under dangerous goods.

'They (lithium-ion batteries) are not dangerous goods per se, but in terms (of) they are (being) declared as dangerous goods under ICAO.'

He insisted they were checked several times to ensure they complied with the guidelines.

'Airlines do that all the time, it is not just Malaysia Airlines. These goods are being flown by many airlines as cargo anyway, (which) is based on ICAO’s ruling,' he added.

When asked earlier this week if there was hazardous cargo on board, Mr Jauhari said no, adding that it was carrying 'three to four tonnes of mangosteens'.

****************************************
IF BATTERY PACKS FAIL THEY ARE PRONE TO BURSTING INTO FLAMES

Lithium-ion batteries are found in everyday items including laptops, mobile phones, iPods and other electrical products.

They are very common, because pound for pound, they are one of the most energetic rechargeable batteries available.

The batteries do have the ability to burst into flames, and while it is uncommon, when they ignite they can cause an extreme fire.

Lithium-ion batteries are very sensitive to high temperatures. Heat can cause the battery packs to degrade much faster than they normally would.

If the battery fails there is a chance the pack could burst into flames.

They can pose a danger and safety hazard since they contain, unlike other rechargeable batteries, a flammable electrolyte and are kept pressurised.

Radar also confirmed the flight later dropped to 23,000ft which, according to Mr Vincent, is a diversion altitude set by manufacturers to limit the spread of the fire.

****************************************


The United Arab Emirates’ General Civil Aviation Authority blamed the crash, which killed the crew, on the batteries which it believed may have 'auto-ignited' and filled the flight deck with smoke.

The batteries have also caused problems in the cabin including a flight attendant and two passengers who were burned when they handled a mobile phone and spare battery in September 2012.

Six months earlier, a lithium battery caught fire inside one passenger's personal air purifier.

The incident prompted to the ICAO to introduce a new rule last year stating that any cargo with more than two lithium-ion batteries be packaged under hazardous goods regulations.

Malaysia Airlines has not responded to a call from MailOnline. Today the transcript of the last communication between the flight deck of the missing plane and ground control emerged.

The final 54 minutes of dialogue between Captain Zaharie Ahmad Shah, co-pilot Fariq Abdul Hamid and air traffic controllers is captured from take off until the moment Hamid uttered the last message: 'Alright, good night.'

Two minutes later the plane's transponder was disabled.

The transcript shows the moment the plane took an unexpected turn west, over north Malaysia coincided with the point at which air traffic controllers in Kuala Lumpur handed over to their Vietnamese colleagues in Ho Chi Minh City.

Former British Airways pilot Stephen Buzdygan told The Telegraph, if he was planning to steal an aeroplane, that would be the moment to choose.

He said: 'There might be a bit of dead space between the air traffic controllers … It was the only time during the flight they would maybe not have been able to be seen from the ground.'

From the first sign-in at 12.36am local time, when the plane was on the ground in Kuala Lumpur, co-pilot Hamid gave regular and routine updates, alerting air traffic controllers to the plane's location, ascent and altitude.

'The communication up until the plane went to the changeover [to Vietnam] sounds totally normal,' Mr Mr Buzdygan said. 'I’ve done it hundreds of times. It is perfectly normal.'

Search planes today scoured a remote patch of the Indian Ocean but came back empty-handed after a 10-hour mission looking for any sign of the missing Malaysia Airlines jet.

Australian officials pledged to continue the search for two large objects spotted by a satellite earlier this week, which had raised hopes that the two-week hunt for the Boeing 777 that disappeared March 8 with 239 people on board was nearing a breakthrough. But Australia's acting prime minister, Warren Truss, tamped down expectations.

'Something that was floating on the sea that long ago may no longer be floating - it may have slipped to the bottom,' he said.

'It's also certain that any debris or other material would have moved a significant distance over that time, potentially hundreds of kilometers.'

Aircraft and ships from China headed to the desolate southern Indian Ocean to join the new search for the Malaysia Airlines flight, which disappeared into the ether two weeks ago.

A satellite spotted two large objects in the area earlier this week, raising hopes of finding the Boeing 777 that vanished on March 8 with 239 passengers and crew on board.

Surveillance planes have been scouring the area - about 2,500 kilometres southwest of the Australian city of Perth - the size of the English Channel.

But after ten hours the second day of the search proved unsuccessful.

Australian officials pledged to continue the effort. even as they tried to tamp down expectations.

'It's about the most inaccessible spot that you could imagine on the face of the Earth, but if there is anything down there, we will find it,' Prime Minister Tony Abbott said at a news conference in Papua New Guinea.

'We owe it to the families and the friends and the loved ones of the almost 240 people on Flight MH370 to do everything we can to try to resolve what is as yet an extraordinary riddle,' he added.

Two Chinese aircraft are expected to arrive in Perth on Saturday to join the search. They will be followed by two Japanese aircraft on Sunday.

In Kuala Lumpur, where the plane took off for Beijing, Malaysian Defense Minister Hishammuddin Hussein thanked the more than two dozen countries involved in the overall search that stretches from

Kazakhstan in Central Asia to the southern Indian Ocean. He called the whole process 'a long haul'.

The search area indicated by the satellite images in the southern Indian Ocean is a four-hour round-trip flight from western Australia, leaving planes with only enough fuel to search for about two hours.

The images were taken March 16, but the search in the area did not start until Thursday because it took time to analyse them.
-Daily Mail
ULASAN GB

Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) telah menkelaskan bateri Lithium Ion sebagai merbahaya, bagaimana MAS boleh "mengandaikan" ia tidak merbahaya walaupun dibungkus dengan macamana hebat sekalipun? Sama seperti bom, bolehkah MAS mengandaikannya tidak merbahaya walau sudah dibungkus dengan rapi?

Sesuatu yang keterlaluan apabila membuat andaian sehingga boleh mengorbankan nyawa manusia.

Itu satu hal. Yang berdusta tu apa kes? Dulu kata hanya manggis? Sekarang baru mengaku bawa barang merbahaya!

MAS perlu dedahkan siapa penumpang yang bawa bateri itu.

Atau apakah ada RAHSIA BESAR dengan percubaan untuk menyembunyikan kebenaran?


http://greenboc.blogspot.com/2014/03/ceo-mas-pendusta-dulu-kata-hanya.html

Perbualan komunikasi MH370 pada 54 minit terakhir didedahkan oleh media, tapi putajaya masih diam membisu


MH370: Komunikasi 54 minit terakhir didedahkan The Telegraph

MH370: Komunikasi 54 minit terakhir didedahkan The TelegraphKUALA LUMPUR: Komunikasi pada 54 minit terakhir antara pesawat MH370 yang hilang pada awal pagi 8 Mac dengan menara kawalan didedahkan The Telegraph.

Laporan itu juga mendedahkan transkrip komunikasi juruterbang bersama dan menara kawalan, dan lain-lain pengawal trafik udara , bermula dari masa Boeing 777-200ER itu berlepas dari landasan hingga ke kedudukannya di ketinggian yang mencecah puluhan ribu kaki di atas Laut China Selatan.

Transkrip bermula pada 00.25 dengan arahan am daripada menara kawalan kepada juruterbang pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines (MAS). Perbualan terperinci bermula pada 00.36.

Ia termasuk pertukaran dari satu lokasi di mana penyiasat percaya pesawat itu telah disabotaj, dan juga perkataan terakhir pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid , 27: "All right, good night. "

Penganalisis berkata urutan mesej yang muncul sebagai "perfectly routine". Walau bagaimanapun, mereka berkata terdapat dua ciri yang menonjol sebagai berpotensi ganjil.

Transkrip perbualan juruterbang

Transkrip perbualan juruterbang

Yang pertama adalah mesej dari kokpit pada 01:07. yang memberitahu menara kawalan, pesawat itu terbang pada 35,000 kaki. Ini mengulangi mesej yang disampaikan enam minit lebih awal.

Tetapi, ia berlaku pada 1:07, ketika ACARS, peranti isyarat pesawat, menghantar mesej terakhir sebelum ia dipadamkan dalam masa 30 minit kemudian, seperti disengajakan. Satu transponder berasingan telah dipadamkan pada 01:21, namun penyiasat percaya ACARS telah ditutup sebelum 01:19 iaitu ketika komunikasi dari Fariq.

Ciri lain yang pelik, yang boleh dijadikan sebab pesawat itu disyaki mengalami kemalangan adalah bila hilangnya komunkasi dan seterusnya penyerahan pengawal trafik udara di Kuala Lumpur kepada petugas di Bandaraya Ho Chi Minh.

"Jika saya mahu merampas pesawat tersebut, ia akan menjadi point di mana saya akan melakukannya," kata Stephen Buzdygan, bekas juruterbang British Airways yang memandu 777s.

"Mungkin ada sedikit ruang kosong di antara pengawal trafik udara ... Ia adalah satu-satunya masa semasa penerbangan mereka akan mungkin tidak telah dapat dilihat dari bawah," katanya.

Maklumat yang didedah The Telegraph itu menambah spekulasi mengenai nasib MH370, sama ada ia adalah mangsa kemalangan tiba-tiba atau dirampas. Transkrip ini juga menunjukkan bahawa jika juruterbang yang terlibat, mereka sangat berhati-hati untuk menyembunyikan niat sebenar mereka.

Menurut transkrip kokpit, dari saat tanda masuk di 12.36 apabila pesawat itu masih di atas darat, Fariq, melakukan rutinnya memberitahu lokasi, kenaikan dan ketinggian.

Walaupun dia telah mengambil pendekatan yang sedikit kasual dan pada masa-masa berlepas dari kata-kata rasminya, tidak apa-apa tanda bahawa kapal terbang akan hilang.

Sesetengah pakar berkata mereka tidak melihat apa-apa yang boleh membuatkan mereka merasa ada perbuatan jahat munkin telah berlaku.

The Telegraph mendakwa mereka telah berulang kali meminta pihak MAS, Pihak Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) dan pejabat Perdana Menteri untuk mengesahkan rekod komunikasi ini namun hanya pejabat Perdana Menteri memberi jawapan bahawa data itu tidak akan didedahkan.

Pesawat MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) awal pagi 8 Mac dalam penerbangannya ke Beijing.

Namun pesawat itu dilaporkan hilang dari radar awal pagi 8 Mac dan masih hilang hingga ke hari ini.

Menangislah wahai mata!


Menangislah wahai mata!  
Ada yang mengatakan tidak mahu menangis dalam hidup ini. - Gambar hiasan

ADA orang berkata ‘aku tidak mahu menangis dalam hidup ini’.

Ada pula yang berkata ‘apalah faedahnya menangis?! Ia tidak dapat mengubah apa-apa’. Ada juga yang berkata ‘aku bencikan airmata’.

Ungkapan-ungkapan seumpama ini mungkin dikeluarkan oleh mereka yang berasa tekanan dalam hidup. Namun, hakikatnya dalam hidup ini, insan memerlukan air mata tangisan dalam membentuk peribadi yang halus dan luhur antara dia dengan jiwanya, antara dia dengan ALLAH SWT.

Jenis tangisan

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) dalam Zad al-Ma’ad menyebut tentang jenis-jenis tangisan (al-bukaa). Ada tangisan kasihan dan simpati (ar-rahmah wa ar-ra`fah).

Ada tangisan takut dan gerun (al-khauf wa alkhashyah).

Ada tangisan cinta dan rindu (al-mahabbah wa ash-syauq). Ada tangisan suka dan gembira (al-farh wa as-surur).

Ada tangisan kerana dukacita (al-hazn). Perbezaan antara tangisan dukacita dengan tangisan takut ialah dukacita berkaitan yang sudah berlaku sementara takut berkaitan yang belum berlaku.

Tangisan gembira airmatanya sejuk dan jantung hati sukacita. Tangisan sedih airmatanya panas dan jantung hati pula berdukacita.

Ada pula tangisan tewas dan lemah (al-khaur wa ad-dha’f). Ada pula tangisan munafiq (an-nifaq) di mana mata menangis sedangkan kalbu keras.

Dia menzahirkan kusyuk padahal dialah orang yang paling keras jantung hatinya.

Ada tangisan yang diupah dan dibayar.

Ini seperti tangisan meratapi mayat yang dibayar upahnya. Ada tangisan mengikut (al-muwafaqah) di mana seseorang menangis kerana melihat orang lain menangis. (lihat: Ibn Qayyim al- Jauziyyah, Zad al-Ma’ad 1/184-185. Beirut: Muassasah ar-Risalah).


Tangisan indah

Tangisan kerana takutkan ALLAH atau tangisan kerana merindui ALLAH adalah tangisan yang lahir jiwa yang khusyuk.

Suatu perasaan yang begitu indah yang tidak dapat difahami melainkan mereka yang mendapat kurnia ALLAH untuk matanya menangis kerana rindukan Tuhan, ataupun gerun kepadaNya. Suatu perasaan kudus lagi nikmat yang meliputi roh akan dirasai oleh sesiapa yang ALLAH rezekikannya tangisan jenis ini.

Matanya menangis, jiwanya tenggelam dalam nikmat rindu, cinta dan gerun kepada kebesaran-Nya.

Tidaklah dapat difahami hal ini melainkan mereka yang telah merasainya. Bak kata sebahagian orang sufi “sesiapa yang tidak merasa, dia tidak akan memahaminya”.

Hanya jiwa-jiwa yang hampir dengan ALLAH sahaja yang akan merasai nikmat ini.

Lebih hampir seseorang dengan ALLAH, lebih seringlah zahirnya nikmat ini pada diri seseorang.

Al-Quran pada banyak tempat memuji tangisan ini. Firman ALLAH memuji para rasulNya: (maksudnya) “..apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Ar-Rahman (ALLAH), mereka segera sujud serta menangis”. (Surah Maryam: 58)

Firman ALLAH memuji orang-orang soleh pula: (maksudnya) ..sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud.

Sambil mereka berkata (dalam sujudnya): “Maha suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji Tuhan kami tetap terlaksana.

Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang al-Quran menambahkan mereka khusyuk” (Surah al-Isra`: 107-109)

Al-Quran juga mengutuk mereka yang keras jiwa mempersenda dan tidak menangis terhadap ayat-ayat ALLAH.

Firman ALLAH: (maksudnya) “maka patutkah kamu merasa hairan terhadap keterangan-keterangan ini (al-Quran)? Serta kamu tertawa (mengejek-ejeknya), dan kamu tidak mahu menangis?”. (Surah al-Najm: 59-60)


Berusaha

Kita hendaklah berusaha agar dapat menangis kerana takut dan juga kerana rindukan ALLAH. Rindukan Tuhan itu suatu nikmat yang amatlah rugi sesiapa yang tidak pernah merasainya. Rindu itu membersihkan jiwa dari kekotoran yang menyalutinya.

Ia adalah ubat kepada segala dukacita dunia. Apabila rindu itu menyelinap masuk ke dalam jiwa, ia bagaikan satu sentapan yang mengeluarkan dunia dari perasaan, yang menjelma ialah lautan kenikmatan rohani yang tidak dapat digambarkan oleh bahasa.

Airmata kusyuk itu amat segar dan menyejukkan jiwa. Nikmat inilah yang disebut oleh para ulama salaf. Nikmat inilah yang selalu dibayangkan oleh golongan sufi yang luhur.

Nikmat inilah yang dirasai oleh sesiapa yang mengikut jalan salafus soleh dengan ikhlas dan mencari hidayah ALLAH.

Setiap insan hendaklah berusaha mencapai keadaan itu. Walaupun ia kadang-kala hanya hadir dalam waktuwaktu tertentu, namun ia adalah amat bermakna untuk jiwa.

Bukan semua orang lunak jiwanya sehingga takut dan rindukan ALLAH.

Dalam hadis, Nabi SAW menyebut tujuh golongan yang mendapat perindungan ALLAH pada hari akhirat kelak, salah satunya: “lelaki yang mengingati ALLAH secara sendirian lalu matanya menangis”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kata Abdullah bin ash-Shakhir: “Aku masuk kepada Rasulullah SAW, Baginda SAW sedang bersolat, dalam dada Baginda bagaikan bekas air yang mendidih kerana menangis" (Riwayat Abu Daud, an-Nasai dll. Ibn Hajar dalam Fath al-Bari menilainya sahih).


Menangislah

Maka menangislah wahai mata!

Berusahalah menangis untuk mencapai tangisan nikmat itu. Berusahalah menangis untuk mencapai rasa takut kepada ALLAH atas kekurangan diri terhadap hak-hak ALLAH yang kita telah cabul ataupun kurangkan.

Malu kepada ALLAH. Rasa bersalah terhadapNya. Rindukan cintaNya dan gerunkan kebesaranNya. Dalam kalangan salafussoleh ada menyebut: “Menangislah kerana takutkan ALLAH. Jika engkau tidak menangis, berusahalah menangis”. (Zaad al-Ma’ad, 1/185)

Saya suka dengan kisah Salman al-Farisi sebelum beliau meninggal. Ketika dia dalam kesakitan, Sa’ad bin Abi Waqqas menziarahinya. Salman menangis. Sa’ad bertanya: “Apakah yang membuat engkau menangis wahai saudaraku? Tidakkah engkau telah bersahabat dengan Rasulullah SAW.

Tidakkah ini dan itu telah kau lakukan?” Jawab Salman: “Daku tidak menangis kerana salah satu dari dua perkara. Aku tidak menangis kerana cintakan dunia ataupun bencikan akhirat.

Namun daku menangis kerana mengenang Rasulullah SAW telah berjanji denganku satu perjanjian yang mana aku berpendapat aku telah melanggarnya”.

“Apakah yang Rasulullah SAW janji dengan engkau” Tanya Sa’ad. Jawab Salman: “Baginda SAW berjanji bahawa cukuplah seseorang kamu mengambil dunia dengan kadar seorang pengembara.

Daku rasa daku telah melanggarnya”. (Riwayat Ahmad, Ibn Majah, al-Hakim dalam al-Mustadrak. Hadis sahih) Padahal, dalam Sahih Ibn Hibban diriwayatkan Salman meninggal hanya lima belas dirham sahaja yang berbaki dari hartanya.

Kita semua patut menangis dibandingkan Salman al-Farisi sahabi Nabi SAW yang mulia itu. Menangis mengenang diri kita dan kekurangan yang kita lakukan terhadap hak-hak ALLAH.

Menangislah wahai mata! Di sana engkau temui nikmat hubunganmu dengan tuhanmu.

Live Dari Kajang - Reformasi 2.0


Where was the RMAF when MH370 disappeared?

by Mariam Mokhtar

@www.freemalaysiatoday.com

What is the SOP for a breach of our air space? The Air Force Chief’s explanation of the radar incident exposes the poor communication between the military and civil aviation authorities

COMMENT

Chief of the RMAF, Rodzali DaudChief of the RMAF, Rodzali DaudWhere was the RMAF when MH370 disappeared? In any investigation, the first few hours are the most crucial, when searching for clues. In the early hours of Saturday, March 8, 2014, around the time that air traffic control lost contact with MH370, we are told that military radar detected the presence of an unidentified aircraft traversing Malaysian airspace.

What role, if any, could the RMAF have played in these crucial first few hours? Was precious time wasted in the search for MH370? Five days after MH370 went missing, the Chief of the RMAF, Rodzali Daud, finally acknowledged that the Malaysian Air Torce had radar information which may have had some bearing on the aeroplane.

All the while, we have seen a confused response from the authorities, ranging from retraction of statements and denials, to people giving the impression that they were withholding information. When MH370 veered off course and was possibly picked up on military radar, what did Rodzali do? He justified the delay in announcing the military’s information, because of the need to check the data, with the experts.

That is understandable, but in times of warfare, would it take several days? Military radar showed that an unidentified aircraft was around 200 nautical miles north west of Penang, and at 29,500 feet above sea level. When MH370 went missing, the transponders and all communications equipment were not working.

It is curious that the radar operators knew it was a civilian plane but did not think to check with the civil aviation authorities. So, what is the standard operating procedure (SOP) for a breach of our air space? When asked why fighters had not been scrambled to intercept the unidentified aircraft, Rodzali said that radar operators had recognised it as a civilian aircraft.

How did the radar operators know it was a civilian aircraft and was not hostile? What is the definition of hostile used by the radar operators? Will an unidentified plane be considered hostile only if the plane is armed? Can the radar man confirm hostility by looking at his screen? The Boeing 777 is an enormous plane and fast. The C-130 and other military transporter planes are also big and bulky, but they are slower than the sleek Boeing.

Government lackey

Rodzali said: “It is not classified as hostile. We only do an intercept or respond when they are classified as hostile.” The two jets which smashed into the twin towers in New York may not have carried missiles, but the aircraft were used as weapons. So, how could Rodzali confidently say the plane was not hostile. His response is far from satisfactory and is like an invitation for any plane, hostile or friendly, to pass unchallenged through our air space.

All planes must file a flight plan with the civilian aviation authorities, avoiding no-go areas. Aircraft straying into that air-space will be contacted by radio, and then escorted away. If the pilot refuses to comply, he risks an aerial engagement. Did the RMAF contact the civilian aviation authorities and confirm the flight plan of the aeroplane?

Rodzali’s explanation of the radar incident exposes the poor communication between the military and civil aviation authorities. A quick phone call by the air force to Subang would have sufficed. An air force officer of sufficient rank could have decided to scramble a jet to investigate. It does not matter if someone had to be awoken. In addition, the chief of the armed forces, Zulkifeli Mohd Zin, made further confusing remarks.

After claiming that the unidentified aircraft was first noticed in the spot where MH370 was known to have disappeared, he said, “We sent some ships immediately from Lumut that particular night to where we suspected that aircraft would be. That morning at first light, we sent a C-130 (aircraft) immediately to scout the area. It is a possibility (that MH370 is there) and at the slightest possibility, I must respond for the sake of the passengers on MH370.”

Zulkifeli’s remarks seem to suggest that he thought an aircraft had come down somewhere in the Strait of Malacca, and yet, Najib Tun Razak had directed the search and rescue (SAR) mission to be conducted in the Gulf of Thailand. Does Zulkifeli know something we don’t?

It is baffling that Zulkifeli was prepared to send the ships from Lumut, which is south of Penang, but he did not see the need to send a jet, as soon as the unidentified aircraft entered our air space. It is clear that the air force has messed-up and wasted an opportunity to solve the mystery of the unidentified aircraft. It is imperative that military and civil aviation authorities improve communications with one another.

The RMAF should spend more time on defence of the nation, instead of being a government lackey which protects the interests of UMNO-Baru. The persecution of Major Zaidi Ahmad for making a police report on the indelibile ink used in GE-13 is a prime example of the displaced loyalty of the RMAF. If only the armed forces would get their priorities right.

PANGKALAN TENTERA UDARA TERAPUNG MALAYSIA DI PULAU LAYANG-LAYANG

KEHEBATAN PANGKALAN TENTERA UDARA TERAPUNG MALAYSIA DI PULAU LAYANG-LAYANG




Pengkalan hadapan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Terumbu Layang-Layang berjaya mengurangkan jumlah pencerobohan nelayan asing dan tentera asing di perairan itu. Pegawai Pemerintah Terumbu Layang-Layang Leftenan Mohd Khairulislah Ahmad (TLDM) berkata kes pencerobohan nelayan asing di kawasan terumbu itu telah berkurangan dibandingkan tahun lepas sejak kapal dan bot TLDM aktif melakukan rondaan perairan.


KEDUDUKAN PULAU LAYANG-LAYANG

“Kami sentiasa berwaspada 24 jam sehari mengawasi perairan terumbu negara yang kaya dengan hasil sumber asli laut yang menjadi rebutan nelayan dan kuasa asing. Kita akan mengawasi apakah tujuan mereka (kapal tentera asing), sama ada hanya lalu di perairan ini atau datang merisik,” kata beliau. Beliau bagaimanapun enggan mengulas bilangan kali pencerobohan tentera asing, kapal tentera dan kapal selam di terumbu itu.

F-18D Hornet terbang berdekatan Pulau Layang-Layang yang terletak di kawasan tuntutan bertindih di Laut China Selatan. Dulu pulau ni sekadar terumbu. Kemudian Tun Mahathir arahkan terumbu ini ditambak untuk dijadikan pulau serta pengkalan paling hadapan negara. Luas pulau ini kalau lebih kurang 2.5 km persegi. Panjang landasan sekitar 1300 meter.

DIINTIP KAPAL SELAM ASING
Seorang anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL) memberitahu Bernama pengkalan itu pernah diintip oleh tiga kapal selam asing pada waktu malam. Bagaimanapun, kapal-kapal selam itu menghilangkan diri setelah kehadiran mereka berjaya dikesan dan siren amaran dibunyikan.
Lt Khairulislah berkata pemeriksaan kapal-kapal nelayan asing sentiasa dibuat dan mereka perlu mendapatkan surat keizinan pihak atasan TLDM untuk melakukan aktiviti tangkapan ikan di perairan itu.
Beliau berkata setiap bot nelayan asing yang melakukan pencerobohan akan ditahan dan dimaklumkan kepada pihak atasan yang akan memberikan arahan samada menahan, mengusir atau menyita bot nelayan asing itu.
Katanya perbezaan yang dirasakan oleh anggota TLDM di sini ialah bertugas di barisan hadapan yang sentiasa terdedah dengan ancaman luar dan sentiasa berada dalam kesiapsiagaan menghadapi ancaman yang bakal berlaku, seperti yang dilihat pada cogankata mereka di sini ‘kami akan pertahankan Pulau Layang-Layang hingga ke titisan darah terakhir’.
Lt.Khairulislah berkata nilai tangkapan ikan Tuna yang terdapat di perairan Pulau Layang-Layang adalah melebihi RM70 juta setahun.
Adakah ini ada kaitan dengan tuntutan kepulauan Sptratly? Kubu pertahanan di Pulau Spratly
1. Untuk menguatkan lagi tuntutan dan penguasaan Malaysia ke atas kepulauan ini, bertan-tan tanah dari Sabah di bawa untuk menambak Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau buatan (14 kilometer persegi) dan dilengkapi dengan landasan pesawat.
2. Pulau Layang-layang ini dilengkapi dengan radar, stesyen pasukan khas serta landasan yang sesuai untuk pesawat dari jenis Short Take Off Landing (STOL) seperti CN235 dan C130.
3. Malaysia turut mempunyai kubu pertahanan yang lengkap dengan meriam serta “helipad” di Terumbu Ubi dan Terumbu Mantanani.
4. Filiphina turut mempunyai kubu tenteranya di Pulau Pag-Asa yang dilengkapi dengan landasan pesawat yang dikendalikan oleh Sayap Komposit Taktikal 570th.
5. China walaupun tidak mempunyai pengkalan yang besar di kawasan kepulauan Spratly, ia bagaimanapun mempunyai binaan setinggi 3 tingkat bangunan di Terumbu Mischief.
6. Ia juga dilengkapi dengan padang bola jaring, binaan seperti parabola, lampu suar, panel solar dan sejenis radar.
7. Negara itu mempunyai kubu yang kukuh di kawasan Terumbu Johnson, binaan di situ dilengkapi dengan mesin gun berkuasa tinggi dan meriam. Kapal perang China dari jenis friget Jiangwei pernah berlabuh di kawasan ini pada April 2009.
8. Vietnam pula turut mempunyai kubu tentera di Pulau Lagos dengan binaan seperti landasan pesawat, jeti dan sekurang-kurangnya 35 buah bangunan ketenteraan yang dikawal dengan pelbagai jenis senjata termasuk lima kereta kebal.
9. Penulis tidak berminat untuk menyentuh kedudukan tentera oleh negara lain di kepulauan Spratly tetapi hanya menumpukan kepada empat sahaja iaitu Malaysia, China, Vietnam dan Filiphina.
STRATEGI MALAYSIA
10. Malaysia membawa pembangunan yang paling pesat di kepulauan itu berbanding negara lain, Filipina menguasai pulau yang paling besar di kepulauan Spratly tetapi kesemua negara lain hanya memiliki terumbu-terumbu kecil sahaja sehinggalah Malaysia membawa masuk bertan-tan pasir untuk mengubah Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau.
11. Kawasan tuntutan Malaysia juga mempunyai kadar simpanan minyak dan gas yang paling kaya berbanding kesemua kawasan lain di Spratly.
12. Malaysia turut membina pengkalan kapal selamnya di Teluk Sepanggar, Sabah sebagai persediaan menghadapi sebarang konflik di Spartly dan juga sebagai senjata cegah rintang apabila terpaksa menghadapi kekuatan yang besar seperti China.
13. Umum mengetahui, China mempunyai armada laut yang besar tetapi ia mempunyai kelemahan yang agak ketara dari segi kekuatan Peperangan Anti Kapal Selam.
14. Jarak operasi pesawat Sukhoi dan J-10 China untuk ke Spratly juga sangat jauh dan kuasa besar itu tidak mempunyai kapal induk pesawat untuk menjalankan operasi ketenteraan secara berkesan.
15. Sebagai contoh, Britain dalam Krisis Falkland berjaya memenangi peperangan menuntut pulau Falkland dari Argentina kerana Britain mempunyai armada laut yang kuat termasuk dilengkapi dengan kapal induk pesawat seperti HMS Hermes.
16. Walaupun terletak beribu batu dari kawasan konflik, Britain akhirnya menang dan peranan kapal selam Britain berjaya mencegah campur tangan tentera laut Argentina menyebabkan negara Latin Amerika itu hanya sanggup menyediakan tentera udaranya sahaja untuk menghadapi Britain.


17. Kemasukkan pesawat-pesawat Sukhoi 30MKM menyediakan negara sistem pertahanan yang mempunyai kemampuan menguasai udara dari jarak yang jauh, umum mengetahui jarak penerbangan Sukhoi yang beroperasi dari Gong Kedak yang terletak berhampiran Laut China Selatan memungkinkan TUDM beroperasi untuk anti perkapalan dari perairan Vietnam, Filipina sehinggalah ke Sabah.
SUMBER: DISINI

Bomoh, sihir dan tangkal bawa kesyirikan

Bomoh, sihir dan tangkal bawa kesyirikan  
Perbuatan memakai tangkal tanpa kepercayaan adalah syirik kecil. - Gambar hiasan

SIHIR umumnya berasal daripada perkataan bahasa Arab, bermaksud suatu yang tersembunyi atau terlindung, berlaku secara halus dan tidak dilihat dengan mata kasar.

Ia adalah perbuatan yang berbentuk kata-kata, jampi serapah atau ramuan, ubat-ubatan atau kepulankepulan asap.

Bomoh, juga dikenali sebagai dukun atau pawang ialah orang yang mengamalkan sihir biasanya memberi kepada orang yang datang kepadanya tangkal, azimat atau sesuatu untuk ditanam, atau memberi kertas bertulis mantera atau kemenyan dibakar dan berasap dengannya.

Ini kerana syaitan boleh menghidu bau asap dan dengan asap itu syaitan akan segera datang.

Bomoh biasanya meminta bekas pakaian seperti sikat dan kain, meminta sembelihan seperti ayam, burung di mana ia disembelih dengan tidak menyebut nama ALLAH SWT, dan kemudian sembelihan itu dibuang ke tempat sunyi untuk dipersembahkan kepada syaitan.

Darah daripada sembelihan biasanya disapu ke tubuh orang yang meminta khidmat, dan pelbagai lagi perbuatan syirik.

Daripada kaca mata Islam, sihir memang wujud. Ia sesuatu yang nyata, bukan teori, dan boleh memberi kesan kepada manusia, tetapi tentu sahaja dengan izin ALLAH semata-mata.

Sihir termasuk amalan syaitan; mendekatkan diri pelakunya kepada syaitan untuk mendapatkan bantuan daripadanya dengan melakukan perbuatan yang dikehendaki syaitan.

Lazimnya perbuatan itu tentu sahaja tidak akan lari daripada syirik.

Untuk mendapatkan pertolongan daripada syaitan, untuk melakukan sihir mesti ada give and take dengan syaitan, iaitu mesti ada perbuatan syirik yang perlu dilakukan kerana itu adalah objektif syaitan dalam hubungannya dengan manusia.

Seperti mana janji iblis, dia akan menyesatkan manusia, maka memang matlamat anak buahnya iaitu syaitan apabila berhubung dengan manusia adalah bertujuan menyesatkan manusia dengan sehabis-habis sesat iaitu supaya manusia mensyirikkan ALLAH.


Belenggu syirik, khurafat

Apabila manusia datang kepada syaitan untuk mendapatkan bantuan, ini merupakan peluang keemasan bagi syaitan untuk membantu.

Tetapi syaratnya, orang yang meminta bantuan itu tidak lari daripada disuruh melakukan perbuatan syirik.

Oleh itu, kita dapati di antara perbuatan yang dilakukan dalam sihir biasanya seperti menyembelih ayam tanpa menyebut nama ALLAH dan kemudian sembelihan itu dibuang dan bukan dimakan, dibawa darah, melakukan benda pelik dan tidak normal secara umumnya.

Ternyata perbuatan ini semua adalah perkara yang menghala kepada kesyirikan.

Pada tahun lepas, Pertubuhan Ilmuwan Malaysia mengadakan satu lawatan ke Lahad Datu. Kami melihat masyarakat Islam di sana masih percaya kepada amalan sihir, bomoh dan tangkal.

Ditunjukkan kepada kami gambar yang menunjukkan amalan masyarakat di sana.

Antaranya dibuat majlis makan di mana penduduk kampung duduk di satu tempat, dan di sebelahnya ada satu tempat khas dengan pinggan yang penuh dengan makanan lazat tetapi tidak ada orang duduk di situ.

Menurut kepercayaan mereka, makanan itu adalah untuk roh nenek moyang.

Satu lagi gambar menunjukkan disediakan dulang berisi makanan dan diletakkan atas bantal. Mereka mengatakan roh meminta supaya makanan disediakan begitu.

Di sekeliling makanan itu kelihatan perempuan Islam memakai tudung memegang payung atas makanan itu.

Di depan mereka ada seorang bomoh yang menjadi perantara mereka dengan roh nenek moyang.

Ini antara kepercayaan masyarakat Islam yang wujud sampai hari ini.

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Jauhilah tujuh dosa besar." Sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, apakah dosa tersebut?” Baginda SAW bersabda, “Syirik kepada ALLAH dan perbuatan-perbuatan sihir...” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Jelas, perbuatan sihir dan percaya kepada bomoh adalah perbuatan syirik.

Orang yang mendatangi bomoh, pawang, dukun, atau sebagainya yang mendakwa mengetahui ilmu ghaib dan boleh berhubung dengan alam ghaib, ini semua menjurus kepada kesyirikan.

Kini, nama bomoh itu mengalami penjenamaan semulakerana nama asalnya sudah buruk. Mereka menggunakan nama lain seperti ‘ustaz’, dan jangan hairan kalau selepas ini dikenal dengan gelaran ‘syaikh’, tetapi apabila dia mendakwa mengetahui ilmu ghaib, ketahuilah, dia mengajak kepada kesesatan, sedangkan Rasulullah SAW sendiri tidak mengetahui hal ghaib kecuali apa yang ALLAH wahyukan kepadanya sahaja.

Termasuk yang seangkatan dengan bomoh adalah tukang tilik, tukang ramal, pak nujum. Bezanya hanya pada istilah.

Tukang ramal, tukang tilik, ahli nujum adalah mereka yang kerjanya meramal atau menjangka apa yang berlaku pada mana akan datang.

Adapun bomoh, pawang, dukun, secara amnya tugas mereka adalah merawat penyakit, menghindar musibah, kesulitan, masalah, seperti susah mendapat jodoh, masalah rumah tangga, bisnes lingkup dan sebagainya.

Namun secara prinsipnya, mereka semua adalah sama dari segi mendatangi syaitan untuk mendapatkan bantuan.


Hukum mendatangi bomoh

Musibah yang ALLAH timpakan kepada manusia seperti kes pencerobohan Lahad Datu pada tahun lepas, juga peristiwa kehilangan pesawat penerbangan MH370 baru-baru ini sepatutnya membuka mata umat Islam.

Kita dapati kepercayaan syirik dan khurafat cukup tersebar dalam kalangan masyarakat Islam sendiri yang masih percaya dan menerima khidmat bomoh dan menggunakan tangkal untuk meminta bantuan dan mengangkat musibah yang menimpa mereka.

Sebagaimana sihir adalah amalan syirik, begitu juga dengan bomoh iaitu orang yang mengamalkan amalan syirik ini.

Hukum mendatangi bomoh dinyatakan dalam dalam hadis sahih di mana Nabi SAW bersabda, “Barang siapa yang mendatangi tukang ramal lalu dia mempercayai perkataannya maka dia telah kufur terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad.” (Riwayat Muslim)

Maknanya orang yang datang kepada bomoh atau tukang ramal telah mendustakan agama Islam dan dia membenarkan bomoh itu yang menyekutukan ALLAH.

Maka sihir adalah syirik, bomoh itu adalah syirik, begitu juga dengan tangkal.

Tangkal iaitu apa-apa kain atau benang, atau benda-benda yang dililit pada anggota badan atau digantungkan pada sesuatu tempat bertujuan menghindar mudarat.

Kebiasaannya tangkal dililit pada anak kecil, tetapi pada zaman sekarang bukan saja kanak-kanak, bahkan orang dewasa pun memakai tangkal.


Tangkal berisi ayat al-Quran

Ulama membincangkan bagaimana jika tangkal itu tertulis ayat al-Quran? Apa hukumnya? Adakah ia juga membawa kepada kesyirikan?

Pendapat yang rajih (kuat) adalah ia hendaklah dijauhi. Jangan sama sekali menggunakan tangkal walaupun ia mengandungi ayat al-Quran yang ditulis dengan betul dan sempurna.

Adapun tangkal yang mengandungi ayat atau huruf yang terputus-putus seperti mana yang ada pada kebanyakan tangkal, itu bukan ayat al-Quran, bahkan menghina ayat al-Quran.

Jadi dalam permasalahan menggunakan tanggal yang mengandungi ayat al-Quran yang betul, ulama mengatakan ia hendaklah dijauhi.

Sebab pertama adalah kerana Rasulullah SAW tidak pernah mengajar umatnya untuk melakukan sedemikian.

Sebab kedua, kerana berdasarkan keumuman sabda Nabi SAW, “Sesungguhnya jampi serapah, tangkal-tangkal, dan tiwalah (jampi untuk mendekatkan hubungan suami isteri) itu termasuk perbuatan syirik.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, dan Al-Hakim) Rasulullah SAW mengatakan semua itu termasuk perbuatan menyekutukan ALLAH.

Ulama menyimpulkan tidak kira apa juga bentuk tangkal, walaupun tertulis padanya ayat al-Quran atau hadis Nabi Muhammad SAW, ia termasuk dalam keumuman hadis Baginda SAW, ia termasuk amalan syirik.

Ini kerana apa yang pasti, ia boleh membawa kepada menyekutukan ALLAH.

Apabila wujud kepercayaan kain itu ada kuasa, jelas dia percaya kepada kuasa selain daripada kuasa ALLAH, dan dia tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada kuasa ALLAH. Kepercayaannya sudah lari, dan ia membawa kepada syirik.

Bagaimana pula jika tangkal itu bukan daripada ayat al-Quran? Kalau tangkal ayat al-Quran pun perlu dijauhi, maka apatah lagi benda dan tulisan khurafat yang kita sendiri tidak faham maksudnya.

Jelas ia membawa kepada kesyirikan kalau sudah ada kepercayaan.

Maka perbuatan memakai tangkal tanpa ada kepercayaan adalah perbuatan syirik kecil yang pelakunya tidak semestinya terkeluar daripada agama.

Bagaimanapun, jika perbuatan itu disertai dengan kepercayaan, sudah pasti itu adalah syirik besar.

Pelakunya terkeluar daripada Islam dan terhapus semua amal soleh yang pernah dikerjakannya, pelakunya kekal dalam neraka jika tidak bertaubat.

Kita memohon perlindungan ALLAH daripadanya.

Jawapan Untuk 30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM.......!!!!!!!!!!!!!

Orang pertama cipta telefon ? Alexander Graham Bell ..
Orang pertama tulis bismillah ? ?????
Anak kalau tanya mampus nak jawab..
So simpan nota nih....

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM
------------------------------
1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.

2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA.

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW.

✔ Rugilah kalau tak SHARE sebab hanya 1 peluang dakwah yang MUDAH. . . Jom share !!! Sebarkan...

Benarkah Kapten Zaharie sebenarnya menuju ke Pulau Langkawi..???

BONGKAR !!! Kapten Zaharie adalah Wira yang Bertarung Selamatkan MH370



BONGKAR !!! Kapten Zaharie adalah Wira yang Bertarung Selamatkan MH370 | Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U. Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri. Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."

Ads by H12 Media
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong pusingan U untuk ke lapangan terbang terdekat di Langkawi.

Katanya, terputusnya komunikasi termasuk kesan radar munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh guna masa kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Langkawi.

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.

IJN tanam 'pacemaker' terkecil dunia pada pesakit

IJN tanam 'pacemaker' terkecil dunia pada pesakit  
Perunding Kardiologi dan Elektro-Fisiologi Institut Jantung Negara (IJN) Datuk Dr Razali Omar menunjukkan 'pacemaker' (perentak) terkecil di dunia pada sidang media di sini hari ini mengenai IJN, hospital pertama di Asia Pasifik melakukan implan perentak jantung terkecil di dunia dengan dadar invasif paling minimal. Teknologi bersaiz kecil itu direka untuk memberikan teknologi peranti terbaru kepada para pesakit melalui pendekatan invasif secara minimal berbanding perentak jantung tradisional. - Foto Bernama

KUALA LUMPUR - Institut Jantung Negara (IJN) berjaya menanam empat 'pacemaker' terkecil dunia, Medtronic MICRA Transcatheter Pacing System (TPS), pada setiap pesakitnya yang menghidap bradycardia, iaitu denyutan jantung perlahan atau tidak menentu.
  
Pakar kardiologi perunding kanan dan fisiologis elektro Datuk Dr Razali Omar berkata ini dilakukan selepas IJN terpilih sebagai pusat pertama di Asia Pasifik menyertai bersama Medtronic Inc, pengeluar peranti perubatan terbesar dunia itu, dalam kajian klinikal global.
  
"Peranti baharu itu merupakan pembaharuan dari pacemaker (pengatur denyut jantung) sebelumnya yang digunakan bagi merawat pesakit yang menghidap bradycardia.
  
"Peranti itu ditanam sebagai sebahagian dari ujian klinikal pivotal global Medtronic yang akan mendaftar sehingga 780 pesakit dalam dua tahun ini di kira-kira 50 pusat," kata beliau pada sidang akhbar di sini hari ini.
  
Razali berkata jika ujian itu positif, hasilnya akan memanfaat lebih sejuta orang di seluruh dunia yang menerima pacemaker setiap tahun.
  
Sementara itu, Pengarah Kejuruteraan Kanan (MICRA) Transcatheter Pacing System (TPS) Amerika Syarikat, Leonardo Rapallini berkata MICRA TPS berukuran satu persepuluh dari saiz pacemaker konvensional - saiznya sebanding dengan sebutir vitamin besar.
  
"Tidak seperti pacemaker konvensional, peranti baru itu serba lengkap sepenuhnya. Teknologi pengatur denyut termaju ini digunakan dengan pendekatan invasif yang minimum.
  
"Anggaran hayat bateri peranti ini ialah hingga sembilan ke 13 tahun dan ia mampu memberi respons terhadap tahap aktiviti pesakit dan menyelaras terapi secara automatik," katanya. - Bernama

MH370 takkan terhempas akibat masalah teknikal

Neil Fergus  
Neil Fergus

CANBERRA - AUSTRALIA. Pakar keselamatan Australia, Neil Fergus berkata, jika dua objek dikesan di luar pantai Perth disahkan sebagai milik MH370 maka beliau menolak sebarang kemungkinan berlaku kesilapan teknikal.

Semalam, kerajaan Australia memaparkan imej satelit yang mungkin serpihan pesawat di kira-kira 2,500 km barat daya Perth.

Fergus yang juga Pengarah Perisikan bagi Sukan Olimpik Sydney 2000 berkata, jika berlaku kerosakan pada pesawat itu ini bermakna pesawat terbabit tidak dapat diterbangkan di mana serpihan dikesan.

“Jika serpihan itu disahkan betul teori kepincangan teknikal harus ditolak,“ katanya.

Menurutnya, tidak mungkin ada masalah teknikal atau berlaku kebakaran jika pesawat itu dapat diterbangkan ke lokasi yang didakwa penemuan serpihan terbabit.

Sementara itu, Washington Post dalam satu laporan pakar berkata, Malaysia Airlines tidak memiliki aplikasi asas yang sepatutnya diletakkan pada setiap pesawat seperti pesawat Air France yang terhempas pada 2009.

Menurut laporan itu, perisian berharga hanya 6 pound (RM33) itu dapat menghantar data penting seperti arah, kelajuan dan ketinggian walaupun selepas transponder dan sistem ACARS dimatikan.

“Aplikasi itu membantu penemuan pesawat France yang terhempas di Lautan Atlantik. Pasukan SAR dapat menemui semula pesawat itu selepas lima hari,” menurut laporan itu kepada Agensi.

Difahamkan, aplikasi dikenali sebagai Swift itu dilaporkan tidak digunakan pada pesawat MH370.

MH370: Inikah dia?

MH370: Inikah dia?
Imej objek yang dirakam oleh satelit. --foto AMSA 
KUALA LUMPUR: Apakah misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang ghaib daripada radar sejak 8 Mac lalu akan mula terjawab hari ini — pada hari ke-13 usaha mengesannya?

Apakah objek yang dikesan oleh satelit di selatan Lautan Hindi adalah bahagian daripada pesawat Boeing 777-200 itu? Apakah petunjuk kali ini betul dan tidak seperti beberapa petunjuk sebelum ini yang kemudiannya disahkan tidak betul?

Lembaga Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengetuai misi mencari pesawat yang hilang itu di jalur selatan dengan kerjasama Angkatan Tentera Australia, Tentera Udara New Zealand dan Tentera Laut Amerika Syarikat.

Awal hari ini, ia menerima imej satelit yang menunjukkan dua objek yang boleh jadi ada kaitan dengan pesawat yang dicari itu.

"Ini satu petunjuk. Ini mungkin petunjuk yang terbaik yang ada setakat ini," kata Ketua Pengarah Bahagian Kecemasan AMSA, John Young dalam satu sidang media yang jadi perhatian dunia tengahari tadi.

map sar aussie 1
Pelan rancangan laluan NTSB dalam misi SAR MH370

Satu daripada objek itu dikatakan berukuran 24 meter panjang. Objek yang kedua itu lebih kecil. Apakah ini bahagian daripada pesawat MH370? Boleh jadi ya, boleh jadi tidak.

Semua pihak yang terlibat dalam operasi mencari di jalur selatan itu kemudiannya mengerahkan pesawat dan kapal laut masing-masing ke kawasan carian yang terletak lebih kurang 2,500 kilometer ke barat daya Perth. Sesetengahnya sudah tiba dan beberapa lagi akan sampai dalam waktu yang terdekat.

Sebuah pesawat tiba di kawasan itu pada pukul 10.50 pagi tadi waktu Malaysia. Lima buah pesawat dijadual tiba pada pukul 12 tengahari manakala dua buah pesawat lagi berlepas ke kawasan itu pada pukul 3 petang dan 5 petang.

Sebuah kapal dagang yang kebetulan ada dekat kawasan itu juga menyahut seruan untuk menyertai operasi. Ia dijangka tiba pada pukul 3 petang.

Malaysia sebelum ini mengirimkan dua kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) -- KD Kelantan dan KD Selangor untuk menyertai operasi di jalur selatan.

Perdana Menteri Australia, Tony Abbott menghubungi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyampaikan perkembangan terbaru ini pada pukul 10 pagi tadi. Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga diberikan taklimat sama oleh Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia.

"Setakat ini, pihak berkuasa Australia masih belum memastikan apakah objek berkenaan ada kaitan dengan misi mencari MH370," kata Hishammuddin dalam satu kenyataan.

map sar aussie 2
Pelan pencarian yang dirancang untuk 19 Mac 2014

Usaha mengesan objek yang dirakamkan oleh satelit itu bukan mudah. Jarak penglihatan di kawasan berkenaan dilaporkan tidak begitu baik biarpun cuaca dilaporkan sederhana. Tetapi setakat ini dunia diberitahu bahawa "inilah petunjuk terbaik".

Beberapa petunjuk sebelum ini terbukti tidak betul dan pada suatu ketika disifatkan sebagai membantutkan tumpuan usaha mencari dan menyelamat. Ada tompokan minyak yang dijumpai di Laut China Selatan yang kemudiannya disahkan bukan daripada pesawat. Ada objek yang dikesan oleh pihak berkuasa Vietnam yang kemudiannya didapati tidak ada kena-mengena dengan pesawat MH370. Ada juga imej satelit yang dikeluarkan oleh China yang kemudiannya diumumkan sebagai "telah tersilap edar". Terakhir, penduduk di Maldives mendakwa melihat pesawat terbang rendah pada pagi kejadian. Itupun tidak benar serta dinafikan oleh tentera dan pihak berkuasa penerbangan Maldives.

Tetapi apakah imej satelit yang diterima oleh pihak berkuasa di Australia ini akan memberikan kita gambaran awal apa yang sebenarnya terjadi kepada pesawat MH370?

"Kita perlu sampai ke sana terlebih dulu, cari (objek itu), lihat dan nilai untuk mengetahui apakah ia bermakna atau tidak," kata Young.

map sar aussie 1
Pelan pencarian yang dirancang untuk 19 Mac 2014

Beliau juga memberi dua peringatan: usaha mencari objek yang dirakamkan oleh satelit itu tidak mudah dan kalau ditemui nanti, ia mungkin tidak ada hubung kait dengan pesawat MH370.

Tetapi setakat hari ini — pada hari ke-13 — operasi mengesan pesawat MH370 yang hilang dengan penuh misteri mendapat petunjuk baru. Adakah ini harinya — selepas kita menunggu selama hampir dua minggu khabar berita pesawat yang hilang itu? Apakah ini yang dicari-cari sejak 8 Mac lalu?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts