Perlukah basuh enjin kereta?

Perlukah basuh enjin kereta?  
Pastikan tiada kebocoran minyak pelincir semasa mencuci bahagian enjin.

SIAPA yang tidak suka melihat kereta berkilat? Pasti semua bersetuju dengan kenyataan itu. Sememangnya kereta berkilat apabila dibasuh menyelesakan mata kita. Tapi adakah ia bagus terhadap kereta ataupun komponen kereta kita? Mari kita kupas sedikit isu ini.

Sebenarnya penggunaan air terhadap enjin boleh menyebabkan berlaku litar pintas dan kereta meragam. Seelok-eloknya gunakanlah bahan yang paling klasik iaitu minyak tanah bagi menghilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Masa kini lebih mudah apabila ada banyak bahan cucian khas. Semburkan sahaja bahan berkenaan di tempat yang perlu dan biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

Gris dan sisa minyak pelincir perlulah diberi perhatian dan dibersihkan dengan segera daripada bahagian luaran enjin kerana ia boleh merosakkan tali kipas, paip getah dan kabel elektrik.

Selain gris, debu atau lumpur melekat pada komponen elektrik seperti alternator (motor penghidup), generator, gegelung penghidup, pengagih dan lampu boleh menyerap wap air serta menyebabkan berlakunya litar pintas.

Pada terminal bateri pula jika ada endapan putih, siram dengan air panas kemudian bersihkan menggunakan kain.

Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi perlu hati-hati dan jangan sampai air masuk ke dalam bateri.

Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga pastikan sentiasa terbuka.

Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan perlu memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, iaitu elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Jika sedar ada minyak pelincir bocor, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir apabila kurang.


Elakkan sabun basuh

Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin boleh bocor sedikit dan minyak pelincir  menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Biasanya minyak pelincir berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, kadangkala anda sebenarnya 'membantu' memajukan perniagaan mereka.

Jika bersihkan bahagian luar pula lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci. Namun, jika anda mahu membasuh sendiri, gunakan sabun yang sesuai tetapi elak sabun basuh atau peluntur.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, ia cepat rosak.

Debu dan lumpur pada kenderaan boleh menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat mudah luntur dan kelihatan retak-retak. Langkah pertama membersihkan kenderaan adalah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam.

Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, guna kain bersih basah. Penggunaan kain kering boleh sebabkan calar atau goresan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Jika basuh gunakan sabun, jangan biarkan sabun terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh merosakkan cat.

Selepas dibasuh, keringkan kereta dengan kain bersih. Bagi hasil yang lebih baik selepas kereta kering sapu wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup.

Sumber: http://bestdealperodua.com/

Berapa lama waris MH370 perlu tunggu?

DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/audio/video/2014/3/14/1394793565703/MH370-tributes-010.jpg
Selain kita terus berdoa agar mereka yang ditimpa musibah selamat dan mampu ulang ke pangkuan keluarga secepat mungkin. Isu ini mesti diperbincangkan bagi menjelaskan kedudukan hubungan suami-isteri dan pemilikan harta orang yang hilang.

Mazhab Hanafi ada pelbagai pandangan berkenaan tempoh perlu tunggu, yang paling relevan saya lihat adalah pandangan kelima mereka iaitu tempoh ditentukan oleh kadi menurut ghalib zan (atau kebarangkalian yang paling tinggi). (Syarah Fath Al-Qadir, 5/374)

Mazhab Maliki mempunyai pelbagai pandangan, antaranya yang menyatakan perlu ditunggu hingga 4 tahun. Selepas 4 tahun tanpa sebarang berita dan jawapan, isteri akan bermula iddah 4 bulan 10 hari.

Asas ijtihad ini adalah dari keputusan Khalifah Umar al-Khattab bagi kes kehilangan seseorang di sesebuah negara Islam bukan di musim waba’. Ini bermakna 4 tahun itu berlalu pada musim sihat tanpa bencana. Ketetapan khalifah Umar ini juga dinyatakan oleh para ulama disokong oleh sahabat-sahabat lain sehingga Ibn Qudamah mengganggapnya ijmak sahabat. Menurut Imam Ibn Hajar, pandangan ini juga disokong oleh Al-Zuhri yang mensibahkanya kepada Umar, Ibn Abs, Uthman Affan, Ibn Mas’ud, Ibn Umar RA dan ulama besar tabi’en seperti Al-Nakha’ie, Ato’ ibn Rabah, Makhul dan Al-Sya’bi.

Pun begitu, kesahihan ijmak dipertikaikan kerana terdapat riwayat yang menunjukkan sahabat besar seperti Ali bin Abi Talib RA tidak sependapat.

Jika ingin digunakpakai untuk kes MH370 mungkin boleh dipertikai kerana kehilangan pesawat yang melebihi tempoh biasa tanpa sebarang perhubungan pada zaman mudahnya perhubungan boleh dianggap seperti kehilangan di zaman waba’.

Antara sebab perlu dibincang hal ini adalah:-

1. WANITA

Wanita atau isteri mungkin berganda deritanya, pertama, derita hasil kesedihan kerana kehilangan insan yang dikasihinya, ditambah lagi derita hidup tanpa suami dan seolah tergantung tanpa tahu bilakah kesudahannya.

2. HARTA

Dibincang juga oleh ulama, mudarat ke atas isteri atau anak-anak apabila ditinggakan tanpa nafkah zahir dan belanja, tambahan pula tidak boleh membahagikan harta peninggalan mangsa kerana belum disahkan kematian. Justeru, ketetapan untuk menentukan penantian sehingga tempoh bila adalah sangat penting.

IJTIHAD SILAM DAN MODEN

Terdapat tidak sedikit ulama kontemporari yang melihat ijtihad dan pendapat ulama silam termasuk para sahabat seperti Khalifah Umar RA adalah berdasarkan kepada situasi dan keadaan alatan perhubungan dan komunikasi di waktu itu. Contohnya dalam perbincangan Kesatuan Fiqh Sedunia, Prof. Dr Abd Naseer Abul Basal:

“Aku melihat, ketetapan yang kuat adalah (kuasa) diberikan kepada pemerintah untuk memilih pendapat ini iaitu memisahkan (perkahwinan) kerana mengelak kemudaratan dari wanita, itu dengan syarat setelah lesu dan habis teknik moden untuk mencarinya, oleh itu, aku melihat kadi boleh diberikan kuasa memutuskan (ikatan pekahwinan)."

Prof. Dr Abdullah Al-Rukban menyatakan:

Apa yang disebut berkenaan athar para sahabat dan perbezaan ijtihad para ulama, aku menggangap sekiranya mereka hidup pada zaman ini pasti akan ditukar pendapat mereka kerana melihat pengangkutan, perhubungan dan komunikasi pada zaman ini pastinya banyak ketetapan akan berubah. Yang ditunjukkan bahawa Umar al-Khattab menetapkan empat tahun, ketetapan darinya adalah untuk memastikan wanita itu benar-benar telah bersih dari benih suaminya (yang hilang), perkara ini (menunggu empat tahun) tidak lagi dianggap wajib pada zaman ini kerana banyak teknik moden makmal yang boleh mengenalpasti hal ini (dengan lebih cepat).

Setelah berbincang panjang dan meneltii semua dalil dan pendapat silam dan moden, keputusan Al-Majma’ Al-Fiqh Al-Islami di bawah Rabitah al-‘Alam al-Islami dalam persidangan mereka yang ke-21 bertempat di Mekah al-Mukarramah pada 8 – 12 Dis 2012 memutuskan dalam hal "Tempoh Penantian Orang Hilang":

Hendaklah ditunggu yang hilang, tidak dihukum matinya orang yang hilang sehingga sabit (sesuatu bukti) yang menunjukkan keadaannya mati atau hidup.

Tempoh penantian ditentukan oleh kadi (pemerintah yang berwajib) yang mana mesti TIDAK KURANG dari 1 tahun dan TIDAK LEBIH dari 4 tahun dari tarikh hilangnya. Dan diusahakan pencarian dan perhubungan menggunakan alatan moden. Setiap situasi dan perubahan keadaan mestilah diambil kira.

Kedua: Selepas tamatnya tempoh (penantian), kadi boleh memutuskan bahawa orang yang hilang telah meninggal dan boleh dibahagikan harta peninggalannya (menurut hukum faraid), dan isterinya bermula iddah dan terpakai lain-lain urusan kematian.

Ketiga: Bagi seorang isteri, jika sangat termudharat disebabkan tempoh penantian suaminya yang hilang, diharuskan membawa kesnya kepada kadi bagi memohon pemisahan dengan suaminya yang hilang (lebih cepat dari tempoh 1 tahun)

Jom Lihat Proses Membuat Mancis Kayu

Antara teknologi yang paling berguna pernah dihasilkan oleh manusia adalah mancis kayu. Teknologi ini telah dicipta oleh bangsa China pada tahun 577 masihi iaitu menggunakan ranting pokok yang diresap dengan belerang (sulfur).

Mancis kayu moden dicipta selepas penemuan phosphorus oleh Hennig Brand pada tahun 1669 Masihi dan selepas itu, muncul pelbagai jenis variasi mancis di Eropah pada dalam 1530. Untuk pengetahuan anda, kepala mancis moden biasanya mangandungi phosphorus, phosphorus sesquisulfide dan juga sulfur.

Pernahkah anda terfikir bagaimana mancis kayu dihasilkan di kilang? Di bawah beberapa gambar menarik daripada sebuah kilang mancis kayu di Rusia.

Di Kelantan mancis ini masih ada dijual hingga kini.. Istilah di Kelantan memanggil Mancis kayu ini sebagai "geseek"..



















Chegubard Dedah Teori Panas MH370 Kepada Media

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melahirkan rasa simpatinya dengan semua pihak yang terlibat khususnya anggota keluarga pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing yang tidak diketahui nasibnya hingga kini.

Menurut Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Badrul Hisham Shahrin peristiwa kehilangan pesawat MH370 ini merupakan tragedi yang amat malang.

“Sejak awal lagi kehilangan penerbangan pesawat MH370 telah mendedahkan banyak kelemahan pentadbiran dan pertahanan negara,” katanya dalam posting blognya yang terbaru

Tambah Badrul atau lebih mesra dengan panggilan Che’ Gubard, antara kelemahan yang dapat didedahkan adalah kejadian passport palsu dan sehingga kini persoalan itu terus menjadi persoalan misteri dan bagaimana secara mudah warga negara asing dapat memasuki negara ini dan keluar semula dengan identiti palsu.

“Dari segi jumlah penumpang kapal yang menggunakan identiti palsu juga tidak jelas polis dan DCA sendiri ‘bertengkar’ dalam media,” jelas pengasas SAMM ini.

“Ini mengingatkan kita dengan kes pembunuhan wanita Monggolia yang terkait dengan skandal pembelian kapal selam negara yang ketika perbicaraan kes pembunuhanya dan rekod kemasukan wanita itu didapati hilang,” ujarnya.

Bukan itu sahaja, ia juga menunjukkan bahawa kapal selam yang dibeli tidak berkemampuan.

“Apabila kes ini muncul beberapa negara telah menghantar kapal selam untuk operasi mencari dan menyelamat (SAR).

“Saya dan juga beberapa pimpinan politik seperti Lim Kit Siang telah membangkitkan persoalan kenapa tidak digunakan kapal selam negara yang dibeli dengan harga amat tidak munasabah tingginya dan menteri tersebut telah menjawab bahawa Scorpene milik negara tidak sesuai untuk operasi SAR.

“Operasi yang boleh dilakukan oleh kapal selam negara adalah kita adalah operasi mencari bukannya operasi mencari dan menyelamat,” ujarnya.

Tidak miliki sistem sonar

Dikatakan bahawa kapal selam negara kita, tidak memiliki sistem sonar yang kebanyakkan bot nelayan laut dalam turut miliki sistem tersebut.

“Kapal selam yang dibeli dengan begitu mahal adalah hanya untuk menghalalkan pembelian sumber pihak Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sendiri.

“Maknanya semua kenyataan ketika pembelian hanya untuk menghalalkan Malaysia membazir dan menutup skandal rasuah ketika itu,” ujarnya.

Selain itu juga, sistem radar yang dimiliki oleh sistem pertahanan negara juga begitu lemah kerana kebocoran sempadan darat, sempadan air dan sempadan udara juga turut bocor.

“MH370 telah membuat pusingan di udara dan melintasi Malaysia semula, malangnya Malaysia memerlukan beberapa hari bagi menganalisis data radar tersebut sebelum bertindak.

“Ini amat memalukan,” katanya yang kecewa.

Jelasnya lagi, lebih memburukkan keadaan adalah kenyataan menteri yang berbelit-belit dalam menerangkan kepada rakyat.

Bermula dari kenyataan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Sri Najib Razak seterusnya kenyataan sepupunya yang juga merupakan Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein juga tidak pernah konsisten dan terus menunjukkan kelemahan pentadbiran Malaysia.

“Itu belum mengambil kira Timbalan Menteri Pertahanan yang amat memalukan negara.

“Kenyataan media yang diransang oleh sumber dalaman penguasa juga telah cuba mengalihkan isu kononya ia akibat dan angkara krew sehingga menimbulkan fitnah dasyat yang tak tertanggung oleh waris mangsa,” katanya.

Desak PM lebih tegas

Ekoran kejadian yang berlaku, pihak SAMM mendesak perdana menteri untuk menjadi lebih tegas.

“Rahsia mengenai wujudnya satu ‘kargo’ misteri yang dikatakan transit dan dinaikkan dalam penerbangan tersebut telah terbuka, maka pihak berkuasa harus tampil memberikan penjelasan mengenainya. ~fmt
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts